Osteoporóza: Jak se jí bránit?

Řídnutí kostí mi nehrozí! Tak tohle může říct jen každá druhá padesátnice. Jak zjistíte, že jsou právě vaše kosti nemocné? A co se s tím dá dělat?

Málo potravin bohatých na vápník a vitamin D, nedostatek pohybu, kouření a pravidelné popíjení alkoholu.Tak tohle jsou typické hříchy, kterých se léta dopouštíme a které řídnutí kostí nastartují. Počáteční příznaky nemoci, při níž kosti postupně ztrácejí pevnost a pružnost a stávají se náchylné ke zlomeninám, mohou být zpočátku docela nevinné.

Nejčastěji se projevují jako tupé, neurčité bolesti zad.

Následky

Také vás může zajímat ...

Mnoho žen si je bohužel právě s osteoporózou nespojí, a tak se o nemoci dozví až v pokročilejší fázi onemocnění. Tedy v době, kdy už se kosti snadno lámou. Následky osteoporózy u svých blízkých snad již každý někdy zažil.

K typickým patří zlomeniny krčku kosti stehenní a zvýšené opotřebení meziobratlových plotének, takže se začnou povážlivě kulatit záda.

Jak kosti chránit

Zkuste omezit kouření, černou kávu a alkohol. Tahle „trojkombinace“ totiž komplikuje ukládání vápníku v kostech. Co jim naopak dělá moc dobře, je pravidelný pohyb, ideálně rychlé procházky. A nikdy není pozdě na správnou životosprávu. Kvůli vápníku zkuste jíst pravidelně mléčné výrobky.

Pokud se jim vyhýbáte, protože vám nedělají dobře, investujte do některého z volně prodejných léčivých přípravků na prevenci osteoporózy. Doplňovat vápník ale není všechno. O jeho správné využití v kostech se totiž stará vitamin D. Ten získáváme přirozeně ze slunce.

Kvůli používání opalovacích přípravků s vysokým faktorem a stále kratšímu pobytu na čerstvém vzduchu však nedáváme tělu šanci si potřebnou dávku déčka vyrobit.

Aspoň jednou dvakrát za týden bychom si měli dát k jídlu mořskou rybu.
Aspoň jednou dvakrát za týden bychom si měli dát k jídlu mořskou rybu.

Jak doplnit vitamin D

Odborná doporučení mluví jasně: minimálně jednou až dvakrát týdně jíst ryby a nejlépe ty mořské z volného chovu. A čím jsme starší, tím pozorněji bychom měli lékaře poslouchat. Schopnost organismu si vitamin D během pobytu na sluníčku vyrábět totiž s věkem klesá. Navíc si tu sluníčka přes rok ani moc neužijeme.

Ženám po klimakteriu by měly užívat tablety vitaminu D s vápníkem po celou zimu, ne-li celoročně.

V každém případě existuje možnost nechat si hladinu vitaminu D v těle změřit..

Časopis, který by vás mohl zajímat

Můj čas na kafíčko

Ve čtvrtek vycházející Můj čas na kafíčko odhaluje strhující životní story slavných hvězd, jejich lásky, prohry, vítězství, spalující vášně, bolestné rozchody, i usmíření a osudové vzestupy i pády těch největších českých i světových legend. To vše a mnohem více najdete v časopise Můj čas na kafíčko.

Komentáře

...