Proč je vláknina tak prospěšná?

Strava s vyšším obsahem vlákniny je objemnější a vyžaduje delší a vydatnější žvýkání, což se doporučuje zejména lidem trpícím obezitou. Když jíte pomalu, důkladně žvýkáte a nehltáte, sníte menší množství jídla, přijmete tak menší energetickou hodnotu a pocit sytosti se dostaví dříve.

Vláknina se vyskytuje v naprosté většině potravin rostlinného původu. Za významný zdroj jsou označovány zejména obiloviny, klíčky, luštěniny, zelenina, ovoce a brambory. Stejně tak výrobky z nich – mouka, kroupy, vločky, chléb, pečivo, ovocné, zeleninové a luštěninové produkty. Největší množství vlákniny obsahují vybrané druhy ovoce – hrozny, angrešt, rybíz a další bobulovité druhy.

S vlákninou zvanou pektin se lze setkat v různých druzích zeleniny a ovoce. Doporučený příjem vlákniny je 30–35 g denně.

Reálně však zkonzumujeme sotva polovinu!

Také vás může zajímat ...

Jak na nás působí?

Vláknina zaplní žaludek, což přispívá k pocitu nasycení. K vyprázdnění žaludku tak dochází pomaleji. V tenkém střevě vláknina nepůsobí u každého vždy stejně. Závisí to na celé řadě podmínek, například na rozpustnosti a na schopnosti vázat vodu. Za významný se považuje účinek vlákniny na sacharidy, zejména schopnost zpomalovat vstřebávání jednoduchých cukrů.

Vstřebávání živin střevní sliznicí je pomalejší, přijmeme-li například jablko v celém stavu, nežli když ho nastrouháme nebo přijmeme coby pyré nebo ve šťávě…

Dva druhy vlákniny:

Rozpustná: Má schopnost absorbovat vodu, bobtnat a v trávicím traktu (kvasí), to z ní dělá zdroj energie. Podporuje trávení tuků a sacharidů, díky tomu váže vodu, nabývá na objemu, což vede k pocitu sytosti. Dokáže tak snadno zamezit přibírání. Působí jako tzv. prebiotikum, které podporuje aktivitu střev.

Nerozpustná: V těle nekvasí, a tudíž není zdrojem energie. Zvětšuje objem obsahu střev a zkracuje dobu, po kterou v nich strava zůstává. Její přítomnost je důležitá zejména v tlustém střevě, kde se v důsledku zvětšení objemu stolice „naředí“ odpadními látkami, jež vznikly při trávení.

Snadněji pak opouštějí trávicí trakt, nedochází k zácpě a snižuje se riziko vzniku.

.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Můj čas na kafíčko

Ve čtvrtek vycházející Můj čas na kafíčko odhaluje strhující životní story slavných hvězd, jejich lásky, prohry, vítězství, spalující vášně, bolestné rozchody, i usmíření a osudové vzestupy i pády těch největších českých i světových legend. To vše a mnohem více najdete v časopise Můj čas na kafíčko.

Komentáře

...