Zázračná semínka pro vaše pevné zdraví

Podpořte svou imunitu

Tři lžíce lněných semínek denně podpoří vaše zdraví.
Tři lžíce lněných semínek denně podpoří vaše zdraví.

Semínka jsou nenápadná a často opomíjená, ale s vaším zdravím dokážou hotové zázraky. Některá se dokonce doporučují i při léčbě rakoviny! Pojďme se na některá z nich podívat podrobněji.

Semínka jsou přirozeným zdrojem energie všech bylinek a rostlin. Obsahují totiž obrovské množství prospěšných látek, které živí rostlinky, dokud dostatečně nedozrají a nezačnou si vytvářet vlastní zdroje energie. V semínkách najdete mimo jiné bílkoviny, vlákninu a vitamin E, bohaté jsou ale především na tuky obsahující nenasycené mastné kyseliny a další důležité příměsi. Některé mají léčivé, a dokonce i regenerující účinky. Není proto divu, že se používají i při léčbě tak zákeřného onemocnění, jako je rakovina.

Lněná semínka jsou nejmocnější na světě

Zní to možná trochu nabubřele, ale je to pravda. Některé studie účinků lněných semínek dokazují, že pomáhají bojovat s nemocemi srdce, cukrovkou i rakovinou prsu, prostaty a tlustého střeva. Pocházejí z doby 3000 let před naším letopočtem. Semínka obsahují značné množství zdraví prospěšných látek, mezi hlavní se ale počítají omega-3 mastné kyseliny, lignany a vláknina. První v pořadí jsou označovány také jako „dobré tuky“ a prokazatelně působí dobře například na srdce.

Lžíce mletých semínek obsahuje 1,8 gramů omega-3 mastných kyselin, což je úctyhodné množství. Zajímavostí je, že slepice krmené lněnými semínky snášejí vajíčka, která mají prokazatelně vyšší hladiny těchto kyselin. Pro pevnější zdraví se doporučuje užívat 2 až 3 lžíce semínek denně. Podpoříte tak své trávení, srdce i cévy, imunitu, a dokonce i kvalitu vlasů a nehtů. Semínka přidávejte do müsli, kaší, salátů i polévek nebo zeleninových karbanátků. Konzumujte je vždy čerstvě namleté, během 45 minut totiž začínají oxidovat a jejich zpracování pak zatěžuje játra.

chia_seminka_puding_shutter
Vyzkoušejte lahodný chia puding s ovocem.

Chia semínka hydratují a dodávají energii

Tato droboučká semínka se zvláštním názvem chia (čtěte „čia“) pocházejí ze šalvěje hispánské. Ta se vyskytuje v Latinské a Střední Americe a v minulosti patřila k hlavním potravinám bájných Aztéků. Jejich vynikající fyzická kondice byla důkazem toho, že přišli na skvělé učinky chia semínek. Zcela jistě vás například ohromí, že v nich najdete třikrát více železa než ve špenátu, dvakrát více draslíku než v banánech a pětkrát více vápníku než v mléce. Dvě lžíce chia semínek denně vám zajistí dostatečnou hydrataci organismu zevnitř.

Semínka mají hydrofilní vlastnosti a krásně vám nabobtnají třeba v jogurtu, ovocné šťávě nebo mléku. Jejich obrovskou výhodou je, že jsou prakticky bez chuti, a proto je můžete přidat téměř do čehokoli. Ty z vás, kteří chtějí shodit nějaké to kilo, navíc určitě potěší, že mají značné sytící vlastnosti, takže vám naplní žaludek zdravím a zároveň oddálí pocit hladu. Vyzkoušejte například lahodný chia pudink. Semínka smíchejte s kokosovým nebo mandlovým mlékem v poměru 1 : 10 (chia : mléko) a nechte odležet několik hodin, aby se vytvořil hustější gel. Přidejte oblíbené ovoce a eventuálně také med, strouhaný kokos nebo skořici. Skvěle si pochutnáte.

Semínka ze slunečnice pro psychickou pohodu

Pokud hledáte něco, čím byste podpořili svou psychiku, právě jste našli to pravé. Slunečnicová semínka obsahují živiny, které mají přímý dopad na zmírnění stavů deprese a také předcházejí jejich projevům. Díky vysokému obsahu hořčíku pomáhají k regulaci nervové činnosti a aminokyselina tryptofan podporuje v těle produkci serotoninu, tedy „hormonu štěstí“. Ten se uměle snaží zvyšovat některé léky proti depresím, v případě slunečnicových semínek vám ale na rozdíl od prášků nehrozí žádné vedlejší účinky. Kromě pozitivních účinků na psychiku mají ale slunečnicová semínka celou řadu dalších skvělých vlastností.

Jsou bohaté na vitamin E, který zabraňuje stárnutí, chrání před záněty a je účinným bojovníkem proti artritidě, cukrovce a rakovině. Zajímavé je, že prospěšnost slunečnicových semínek je dobře známá například také ptákům, kteří ve směsi zrní hledají vždy jako první právě semínka těchto krásných žlutých rostlin. Můžete si z nich vyrobit také pleťovou masku, která zlepší stav vysušené a povadlé pleti. Rozmixujte hrst slunečnicových semínek, smíchejte s lžičkou mandlového oleje a lžičkou medu. Směs naneste na obličej a dekolt a nechte působit 20 minut.

slunecnicove_seminko_shutter
Slunečnice vám dodají energii a vaše psychika se rozzáří jako slunce.

.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Moje šťastná hvězda

MOJE ŠŤASTNÁ HVĚZDA je připravena na stáncích každou středu. A s ní skutečný život populárních herců, zpěváků, moderátorů či jiných známých celebrit. Moje šťastná hvězda chce nabídnout jen to nejlepší. Nechybí recepty, horoskopy, zajímavosti, rady pro zdraví i krásu i soutěže o lákavé ceny. Časopis pravidelně zařazuje i bonusové několikastránkové přílohy, které jsou zdarma.

Komentáře

...