5 tipů, jak přestat s přejídáním

Dáte si čtvereček čokolády a je zle. Sníte ji celou a nakonec i spoustu dalšího, co zrovna máte po ruce. Jak s tímto problémem skoncovat?

Přejídání, říká se mu také záchvatové či emocionální, je forma závislosti – stejně jako na alkoholu, cigaretách či drogách. Stejně jako většina závislých sáhne při problémech po droze, ti, co trpí přejídáním, sáhnou po jídle.

Také vás může zajímat ...

Většinou bohatém na cukry, soli a různé doplňky, které v mozku uvolňují hormon serotonin, známý jako hormon štěstí. To alespoň na chvíli pomůže zapomenout na problémy. Bohužel tento efekt je jen dočasný, a jakmile dojíte, přichází na řadu pocit viny a ujišťování, že se to příště už nebude opakovat. Takže co s tím?

Odstraňte spouštěče

Takže odstraňte z dosahu všechny potraviny, o nichž víte, že když si je dáte, hned tak to neskončí. Často se pak chlácholíte, že s dietou začnete zase od příštího týdne. Uvědomte si, jaké z potravin jsou vaše spouštěče, a obloukem se jim vyhněte.

Místo gumových medvídků si dejte sušené ovoce, mléčnou čokoládu nahraďte kvalitní čokoládou s vysokým obsahem kakaa.

Jezte pravidelně a hýbejte se

Zkuste jiný přístup a zaměřte se na malé změny. Třeba si k obědu navíc dopřejte misku salátu, nebo začněte místo džusu pít vodu a do práce choďte pěšky namísto jízdy autem. A jezte pravidelně! Když nebudete hladovět, nebudete mít ani potřebu se přejídat. Pokud jíte ze zvyku a ne z hladu, nekrmíte své tělo, ale pouze své zlozvyky.

Soustřeďte se

Jídlem často od něčeho unikáte. A tak si k jídlu pouštíte televizi, abyste nemuseli na nic jiného myslet. Bohužel tím si zafixujete, že jídlo je nedílnou součástí sledování televize. A pocit odpočinku a pohody tak budete mít na dlouhou dobu spojený právě s ním. Tím, že se na jídlo soustředíte, lépe poznáte, kdy jste doopravdy plní.

Nejezte o samotě

Ti, kteří trpí záchvatovým přejídáním, se většinou za své chování stydí. Jedí sami ve svém pokoji a zakrývají všechny důkazy- běží hned vyhodit to, co případně zbylo a umýt nádobí. Zkuste proto nejíst o samotě, ale vždycky s někým. Pomůže vám to nesklouznout k vašemu škodlivému rituálu.

Zkuste jednoduché triky

Doma používejte středně velké talíře. Když budete jíst z malých talířů, budete mít brzy zase chuť na další porci. Když budete jíst z velkých talířů, bude vás to nutit nakládat si větší porce a přejídat se. Při jídle nenechávejte na stole servírovací mísy. Díky tomu odoláte pokušení přidávat si na talíř další porce. Při vaření jídlo moc neochutnávejte.

Malá ochutnání několikrát během vaření mohou dohromady udělat poměrně velkou porci jídla.

Zaplňte si polovinu talíře pouze zeleninou. Pokud máte po jídle hlad a chcete si přidat, přidejte si pouze zeleninu. Než sníte to, co máte před sebou, jednou se nadechněte a vydechněte. Získáte tím odstup a prostor zachovat se jinak, než jak jste zvyklí.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Moje chvilka pohody

Moje chvilka pohody je týdeník určený čtenářkám „pohodářkám“, které berou život s nadhledem, shovívavostí, humorem i pochopením. Na své si přijdou všechny, které zajímají osudy jiných žen i známých osobností. Na nové číslo se můžete těšit každý čtvrtek.

Komentáře

reklama