6 varovných signálů, že ve vašem jídelníčku chybí bílkoviny

Bílkoviny neboli proteiny jsou pro naše tělo velmi důležité a jejich nedostatek může vést k závažným onemocněním.

Bílkoviny jsou součástí všech buněk a tkání, proto jsou nenahraditelné pro stavbu těla. Málo bílkovin v těle také snižuje naši imunitu, takže nezabráníme častým nachlazením a virózám. V našem jídelníčku by měly bílkoviny tvořit nejméně 15 procent z toho, co jíme. Pro dostatečný příjem bílkovin se doporučuje jíst zejména luštěniny, vejce, mléčné výrobky a samozřejmě hlavně maso a ryby.

Také vás může zajímat ...

Najdeme je ale i v sójových bobech, ořeších a zelenině.

Jak se tedy projeví jejich nedostatek?

1. Ubývání svalů

Bílkoviny jsou důležitou složkou pro růst svalové hmoty a pomáhají jejich regeneraci. Pokud jich nepřijímáte dost, vaše svaly jsou ochablé a následně se začne zvyšovat i procento tělesného tuku. Důležité je proto dbát na příjem kvalitních plnohodnotných bílkovin, jako jsou maso, ryby, vejce, zakysané mléčné výrobky nebo luštěniny.

2. Bolest kloubů

Nedostatečný přísun bílkovin je častou příčinou bolestí pohybového aparátu. Při ubývání kolagenu, což je nejčastěji se vyskytující živočišná bílkovina v těle, se můžete setkat i s bolestí kloubů, snižuje se totiž ochrana kloubního pouzdra, šlach a vazů.

3. Slabá imunita

Nedostatek bílkovin vede také k častým infekčním onemocněním a oslabení imunitního systému. Proteiny jsou zdrojem imunoglobinu čili protilátky, která vyhledá bakterie a viry a zneškodní je. Nedostatek bílkovin proto logicky vede k rozvratu celého organismu.

4. Neadekvátní chuť k jídlu

Máte pořád hlad a honí vás mlsná, cestou z práce si pokaždé dáte nějakou mlsku a když před vás někdo postaví bábovku nebo domácí štrúdl, neovládnete se, ani když zrovna nemáte chuť. Tak se hlásí nedostatek proteinů, velmi totiž zvyšují chuť na sladké. Následně pak dochází k výkyvům hladiny cukru v krvi. Navíc můžete nekontrolovatelně začít tloustnout.

Pokud se chcete zbavit nutkavých chutí na sladkosti, určitě se zaměřte na proteinovou stravu.

Zkuste vyměnit ranní cereálie za porci vajec, polední špagety za kuře a večerní zapečené brambory za rybu.

5. Stálá únava

Nedostatek proteinu může zapříčinit to, že se cítíme unavení, vyčerpaní a slabí. Navíc ho naše tělo začne přijímat ze svalstva, což negativně působí na naši energii.

6. Zhoršená funkce mozku

Nedostatek motivace, špatná paměť, potíže s učením – i tím se tělo hlásí o větší přísun bílkovin. Dopamin a serotonin váš organismus potřebuje, aby se mohlo soustředit, a když máte málo proteinů, mozek nefunguje, jak má.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Moje chvilka pohody

Moje chvilka pohody je týdeník určený čtenářkám „pohodářkám“, které berou život s nadhledem, shovívavostí, humorem i pochopením. Na své si přijdou všechny, které zajímají osudy jiných žen i známých osobností. Na nové číslo se můžete těšit každý čtvrtek.

Komentáře

...