5 dobrých tipů, jak se vyhnout jo-jo efektu

Podařilo se vám po velkém úsilí shodit přebytečné kilogramy, ale brzy jste všechno přibrali zpět a teď vážíte dokonce ještě více než před začátkem hubnutí? Na vině je takzvaný jo-jo efekt.


Největší chybou, která jojo-efekt způsobuje, je okamžitý návrat po dietě k nezdravým stravovacím návykům nebo nedostatečné výživě. Tloustnout začnete většinou ve chvíli, kdy si myslíte, že už se nemusíte “hlídat”, protože jste zhubli dost. Poradíme vám, co dělat, abyste se jo-jo efektu vyhnuli.


1. Žádné hladovění


Hlad je přítelem jo-jo efektu, nikoliv štíhlé linie. Pokud chcete zhubnout a výslednou tělesnou hmotnost si udržet, je třeba nehladovět. K tomu vám pomůže pravidelná, pestrá a vyvážená strava. Jezte pravidelně, nejlépe 3-5x denně, hlavně hodně zeleniny, málo příloh, žádné sladkosti, bílé pečivo, chleba. Správně sestavený jídelníček vám pomůže k pravidelnému úbytku váhy 0,5 až 1 kg za týden, což je 2 až 4 kila za měsíc. Výslednou tělesnou hmotnost si tak udržíte.


2. Nevěřte „zázračným“ tabletám


Tyto pilulky slibují rychlou proměnu vaší baculaté postavy ve štíhlou. Už žádné omezování se v jídle, žádné cvičení či jiná pohybová aktivita! Bohužel tyto sliby jsou pouze marketingové triky. Po některých přípravcích sice skutečně zhubnete, pokud je však přestanete užívat, začnete velmi rychle opět tloustnout.


3. Pěstujte si svaly


Dostatek pravidelného pohybu je nutnost. Nejde o žádné dření v posilovně, stačí se projít, vyvenčit psa. Dopřejte si alespoň 30 minut chůze denně, i to vás ochrání před obávaným jo-jo efektem. Svaly jsou totiž velice účinným spalovačem tuků. Spalují tuk nejen během aktivity, ale dokonce i v klidu, a mimo jiné vám zpevní tělo.


4. Myslete na denní kalorie


Nemusíte každé sousto neustále přepočítávat na kalorie, je však třeba vědět, kolik energie svému tělu dodáváte. Vsaďte na potraviny s velkým objemem a menším množstvím kalorií. Naopak se vyhýbejte potravinám, které mají malý objem, zato jsou doslova nabité kaloriemi. Víte, že například v jednom maličkém balení sušenek se může skrývat téměř 2000 kJ?


5. Stanovte si cíle


Připravte se už během diety na to, jak se budete stravovat po ní. Nemálo z nás odrazuje od hubnutí přesvědčení, že když jednou začnu, musím se omezovat natrvalo, jinak se kila vrátí. Hubnutí není jen dobou odříkání, kdy je třeba se zapřít, pár měsíců to "vydržet", něco zhubnout a pak se vrátit ke starým návykům. Chcete-li, aby vás jo-jo efekt nezaskočil, je třeba, aby změna vašeho životního stylu byla trvalá. Návrat ke starým návykům totiž znamená návrat k obezitě. Pokud tedy přecházíte na nový způsob stravování a na pravidelný pohyb, nastavte si vše tak, aby vám to chutnalo a aby vás to bavilo. Jestli vám má vysněná postava vydržet, budete totiž tento životní styl muset praktikovat už napořád. Což při nucení se do jídla, které vám ani trochu nechutná a do posilování na strojích v posilovně, které vás nebaví, dost dobře nejde. Právě proto se mnoho lidí raději vrací ke svému původnímu stravování.

reklama
reklama