5 druhů pohybu, které prospívají kloubům

Každý zná heslo sportem ke zdraví. Máte-li ale potíže s klouby, můžou vám radost z pohybu kazit bolesti, takže raději nesportujete. Na jaké typy sportů je vhodné se zaměřit, aby byl pohyb ke kloubům co nejvíce šetrný?


V dnešní době, kdy má většina lidí sedavé zaměstnání, je pohyb pro zdraví zvláště důležitý. A v přiměřené míře pomáhá i kloubům, protože při pravidelném pohybu se v nich tvoří kloubní tekutina, což pomáhá optimalizovat jejich výživu.


Ale pozor! Pokud je sportovní aktivita přehnaná a nárazová, většinou se to projeví zvýšeným opotřebením kloubů. Jaké sporty jsou tedy vhodné?


Jóga

Jóga je komplexní cvičení, díky kterému lze posílit ochablé svaly a tím zároveň pomoci kloubům. Vede ke správnému držení těla, a protože se cviky provádějí vždy na obě strany, nedochází při ní k jednostranné zátěži.

Navíc posiluje hluboké svalstvo (včetně toho kolem páteře) a jednotlivé sestavy lze upravit podle věku i fyzického stavu – mohou ji cvičit senioři, těhotné ženy i lidé s nadváhou, anebo ti, kteří mají problémy s klouby, například vlivem artrózy.

Pokud jste jógu dosud nezkoušeli, je ideální začít pod vedením zkušeného cvičitele, díky kterému se vyvarujete špatného provedení cviků.

Běh

Jestli se chcete do běhání pustit, mějte na paměti, že ve vyšším věku a při nadváze to asi nebude pro vás vhodný sport. U nadváhy dochází k přetížení kloubů a jejich rychlejšímu opotřebení. A ve věku kolem 50 let se regenerační schopnost kloubu postupně snižuje a v případě potíží s klouby není vhodné zejména jejich skokové zatížení.

V takovém případě je lepší běh nahradit jízdou na kole či delší chůzí. Pokud se běhu přesto nehodláte vzdát, začínejte pozvolna (co se týká tempa i počtu kilometrů), dbejte na správnou techniku, myslete na protažení před a po sportování a nešetřete na dobrých botách.

Existují prodejny specializované na prodej běžecké obuvi, kde vám změří styl chůze a běhu a doporučí konkrétní boty. Jednou z cest, jak minimalizovat potíže s klouby, jsou také vhodné doplňky stravy obsahující kolagen v přirozené podobě.

Nordic walking

Severská chůze se speciálními holemi je zdravou a bezpečnou aktivitou i pro lidi s potížemi s pohybovým ústrojím. Hole totiž pomáhají se správným držením těla i rytmem kroků a odlehčují zatížení kloubů.

Opět platí, že byste si měli pořídit kvalitní ortopedickou obuv, ideálně ve zdravotnických potřebách, anebo si pořiďte alespoň ortopedické vložky. Správné postavení nohy ovlivňuje i celý pohybový aparát, včetně zatížení kloubů.

Cyklistika

Při vyšší tělesné váze je cyklistika vhodnější než běh. Pomáhá procvičovat nejenom svalstvo dolních končetin a trupu, ale je prospěšná i jako cvičení, které podporuje vitalitu kardiovaskulárního systému. Jízda na kole je i jednou z doporučovaných technik po úrazech a operacích hlavně v oblasti kolen.

Správná a dobře dávkovaná jízda na kole pomáhá upravit napětí svalstva, zvětšit rozsah pohybu a obnovit metabolismus kloubu. Stále oblíbenější elektrokola pak umožňují zvýšit dojezd i méně fyzicky zdatným osobám. Alternativou je pak rotoped. Při tréninku na něm se můžete dívat na televizi, nebo si třeba číst knížku.

Plavání

Plavání je vhodná aktivita. Voda tělo nadnáší, a tak nedochází k takové zátěži kloubů jako na suchu. Rytmus plavání si může každý zvolit podle svých schopností. Přesto však dávejte pozor: Při plavání ve stylu „prsa“ s hlavou nad vodou dochází k záklonu a přetížení krční páteře!

Také při plavání kraulu mějte páteř v rovině a nadechujte se po každém druhém či třetím tempu vždy střídavě na obě strany, abyste jednu ze stran nepřetěžovali. I u tohoto sportu zkrátka platí, že má-li být k užitku, je zapotřebí jej provádět správným způsobem.

reklama
reklama

Komentáře