6 NEMOCÍ, PŘED KTERÝMI CHRÁNÍ VITAMIN D

Pokud se po celý rok často a dlouho pohybujete venku na slunci, pak máte jistě dostatek vitaminu D. Stačí totiž deset minut denně na slunci, a máte vystaráno! Vitamin D dokáže fungovat skvěle jako prevence proti mnoha nemocem.

Abyste měli dostatečný přísun vitaminu D, měli byste se pohybovat na slunci alespoň 5–10 minut denně, v zimě přibližně o 10 minut déle. A abyste si byli zcela jistí, že ho máte opravdu dost, zařaďte do jídelníčku potraviny na „déčko“ bohaté.

Jak ho získat?

Vitamin D obsahují zejména ryby (losos, tuňák, sardinky, halibut či makrela) a počítají se i ty konzervované. Jestli ryby „nemusíte“, tak jezte hodně mléčných výrobků a vajec. Obsahují kromě „déčka“ i vápník a fosfor, nezbytné pro obnovu kostní hmoty. Výzkumy v posledních letech však ukazují i na další pozitivní účinky vitaminu D. Třeba v řízení imunity.

1. Onemocnění srdce a cév Když máte nedostatek vitaminu D, trpí tím vaše srdce a cévy. Nedávná studie odhalila, že ti, kteří měli nižší hladinu, byli vystaveni většímu riziku onemocnění srdce a cév, vzniku mrtvice a infarktu. Nízká hladina vitaminu D, která už může být nebezpečná, je pod 28 ng/ml.

2. Deprese

Deprese častěji trápí ženy než muže. Částečně na to má vliv i nedostatek vitaminu D. Ovlivňuje totiž hormony, které vyvolávají úzkostné stavy a deprese.To ale neznamená, že pokud jste jinak bez problémů a netrpíte na psychická onemocnění, tak vás pokles hladiny „déčka“ nasměruje k psychologovi. Působí to hlavně na ženy, které mají k depresím sklony.

3.Alzheimer a demence

Není to tak dlouho, co vědci objevili souvislosti mezi zdravím mozku a vitaminem D. Kdo má dlouhodobě nedostatek vitaminu D, více se u něj rozvíjí Alzheimerova choroba a demence. Lidé se sníženou hladinou vitaminu D se prokazatelně také hůře soustřeďují.

4. Rakovina

Vitamin D zlepšuje obranyschopnost těla vůči rakovinotvorným onemocněním, navíc zvyšuje šance na přežití. Zejména v případě onemocnění tlustého střeva a konečníku. Neznamená to ale, že se budete slunit, jíst ryby a pít mléko – a tím veškerá prevence končí.
Důležité je také omezit přísun nasycených mastných kyselin, zejména v uzeninách, a alkoholu, stravovat se zdravě a chodit pravidelně na lékařské prohlídky. Pak může vitamin D pomoci.

5. Osteoporóza

Pijte mléko – budete mít zdravé kosti! Víte proč? Protože obsahuje vitamin D a vápník, které dohromady pomáhají v boji proti osteoporóze. Osteoporóza hrozí zejména ženám v menopauze, kdy kosti začínají pomalu řídnout. Ale nepodceňujte ji ani v mladším věku, věk pacientek s lámavostí kostí se snižuje.

6. Imunita

Vitamin D je velmi důležitý pro silnou imunitu. Pokud ho má tělo dostatek, pak je schopné aktivovat imunitní buňky zejména proti virovým a bakteriálním onemocněním. Lidé, kteří pracují zavření v místnosti, tak mají co dělat, aby svou imunitu ubránili.
Koncentrace bacilů je tam vyšší.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden