7 důvodů, proč pravidelně jíst mrkev

Zařaďte mrkev do vašeho jídelníčku, neuděláte chybu. Je to nejen velmi chutná zelenina, ale i velmi prospěšná našemu organismu.


Mrkev obsahuje spoustu důležitých vitamínů a minerálů a tolik prospěšný antioxidant betakaroten, který ničí volné radikály (ničí tělesné buňky) a posiluje náš imunitní systém. Pojďme se podívat kvůli čemu se ještě vyplatí jíst ji ve velkém.


  1. Detoxikuje organismus


Mrkev je schopná na sebe vázat těžké kovy a odvádět je z těla ven. Díky vitamínu A dokáže zbavit játra toxinů a nadbytečného tuku. Co se týká mrkvové šťávy je pro zvýšení účinnosti vhodné kombinovat ji s dalšími zeleninovými i ovocnými šťávami, jako je například šťáva u červené řepy nebo jablek.


  1. Podporuje zdravý zrak


To, že vám mrkev zlepší dioptrické vady oka je mýtus, ale betakaroten a provitamín A vyživují sítnici a snižují riziko šedého zákalu. A dostatečný obsah vitamínu E pomáhá předcházet makulární degeneraci. To je onemocnění očí, při němž může dojít k výraznému zhoršení zraku, a dokonce i k jeho ztrátě.


  1. Snižuje riziko rozvoje rakoviny


Mrkev obsahuje pektin, který na sebe dokáže vázat až 80 % těžkých kovů z prostředí. Chrání tak organismus před intoxikací některými rakovinotvornými látkami. Betakaroten má zase příznivý vliv na snížení výskytu některých druhů rakoviny. Vše je zatím ve stádiu výzkumů.


  1. Mírní cholesterol i mrtvici


Vědecky bylo dokázáno, že ke snižování hladiny cholesterolu je třeba sníst alespoň 200 g syrové mrkve denně. A to je významné pro zdraví srdce. Pět a více mrkví denně zase snižuje riziko mozkové mrtvice. Mrkev totiž zklidňuje nervy a mírní stres.


  1. Zlepšuje trávení


Nerozpustná mrkvová vláknina je jedním z nejdůležitějších prvků při zachování dobrého zažívání. Stimuluje sekreci žaludečních šťáv i peristaltický pohyb střev. Silně tak omezuje možnost vzniku zácpy. Na druhou stranu dobře provařené mrkvové pyré dokáže zastavit i silný průjem a léčí střevní katary.


  1. Zpevňuje kosti


V mrkvi je obsažen vitamín K1, který má velký význam nejen pro správnou srážlivost krve, ale také pro zdravý metabolismus kostí i cévních stěn. Podporuje mineralizaci kostí a brání vzniku osteoporózy.


  1. Pomáhá hubnout


Vláknina v mrkvi pomáhá zrychlit metabolismus a zároveň dodává pocit sytosti. Říká se, že kalorická hodnota mrkve je záporná, protože k jejímu strávení vydá tělo více energie, než z ní získá. Navíc sladká chuť mrkve může uspokojit naše chutě na sladké, které míváme, když si při dietě hlídáme snižování váhy.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden