7 způsobů jak si vyčistit střeva

Pro zdraví našich střev má velký význam vláknina. Čistí je jako kartáč a tak pomáhá chránit před některými druhy rakoviny, cukrovkou, snižuje cholesterol a tím riziko srdečních onemocnění, a je i prevencí zácpy.

Vláknina pomáhá pohybu potravy v trávicí soustavě. Doporučená denní dávka pro zdravého dospělého člověka je přibližně 20 až 35 gramů. Drtivá většina lidí jí ale nemá dostatek. Představujeme vám 14 potravin bohatých na vlákninu.

Sušené ovoce

Sušené fíky, meruňky a švestky jsou známá trojka proti zácpě. Třicet gramů sušených meruněk nebo stejné množství fíků vám dodá přibližně 2,5 gramů vlákniny, šest kusů sušených švestek jí obsahuje až 8 gramů. Sušené fíky navíc obsahují rozpustnou vlákninu pektin, která snižuje hladinu cholesterolu.

Kukuřice

Kukuřice kromě vysokého obsahu vlákniny (půl šálku kukuřičných zrn obsahuje asi 2 gramy vlákniny) nabízí také minerální látky, jako je draslík, fosfor, hořčík a železo. Pokud vám vařená kukuřice nechutná, můžete si dopřát i neochucený popcorn, který obsahuje asi 1,5 gramu vlákniny na jeden šálek.

Ovesné vločky

Ovesné vločky obsahují speciální druh vlákniny, která snižuje hladinu cholesterolu a posiluje imunitní systém. Jeden šálek ovesných vloček obsahuje asi 8 gramů vlákniny. Vločky jsou ceněné i pro svůj vysoký obsah bílkovin, nenasycených mastných kyselin, vitaminů B1, B6 a E, železa a vápníku.

Pohanka

I pohanka je významných zdrojem vlákniny, jeden šálek obsahuje asi 9 gramů. Pohanka je také plná vitaminů a minerálních látek, je například bezkonkurenčním zdrojem rutinu. Tato látka kromě příznivého vlivu na kardiovaskulární systém zvyšuje pevnost stěn cév a pomáhá v prevenci a léčbě křečových žil.

Cizrna

Jeden šálek cizrny obsahuje zhruba 12 gramů vlákniny a v obsahu bílkovin může cizrna směle konkurovat masu. Cizrna patří mezi nejkvalitnější luštěninu vůbec, navíc posiluje imunitní systém a pomáhá proti vysokému cholesterolu.

Jablko

Syrové jablko je dobrým zdrojem nejen vlákniny (jedno střední jablko obsahuje asi 3,5 gramů vlákniny), ale také vitaminu C, který posiluje imunitní systém. Jablečný pektin na sebe váže těžké kovy a pomáhá trávení, kromě toho jsou jablka plná minerálních látek jako draslík, vápník, fosfor a železo.

Hruška

Jako většina ovoce s poživatelnou slupkou jsou i hrušky nejvýživnější a nejbohatší na vlákninu, když se konzumují neoloupané. Na vlákninu jsou stejně bohaté jako jablka. Jedna středně velká neoloupaná hruška má asi 3,5 gramů vlákniny.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden