Můj kousek štěstí

Chystáte se na hory?

Hory si užívejte, pobyt určitě nemáte za trest, nevyčerpávejte se.

Zima je čas radovánek na sněhu. Chceme je prožít aktivně. Jak nejlépe připravit tělo na zimní sporty?

Lyžování na horách je zábava a hezky si při něm protáhneme svaly. Ne každý zimní sport je ale pro tělo přirozený pohyb.

Pokud začínáte

Zimní sporty jsou pro naše pohybové ústrojí velmi náročné, a pokud s nějakým teprve začínáte, je dobré se správně rozhodnout, jaký si vyberete. A také předtím, než vyrazíte na hory, je důležité tělo připravit na zátěž.

Jestliže během roku moc necvičíte, bude pobyt ve vyšších nadmořských výškách ještě náročnější než pro trénovaného jedince. Nestresujte ho.

Alespoň 2 týdny před cestou posilujte dolní končetiny, cvičte třeba dřepy a výpady nohou. Díky tomu docílíte větší stability a připravíte je na zátěž. Vaše kolena, záda i svaly vám poděkují.

Sjezd vyžaduje silné nohy, proto je posilujte.

Lyže, nebo běžky?

Sjezdové lyže zatěžují především dolní končetiny, nejvíce lýtkové a stehenní svaly. Ty musejí tlumit přetížení při sjezdu a vyrovnávají se s nerovnostmi sjezdovky. Jako prevenci proti bolestem kloubů a úrazu je dobré nosit kvalitní čtyřbodovou sportovní ortézu na kolena.

Ta vás ochrání i proti poškození kolenních vazů. Na zpevnění těla a udržení rovnováhy se však podílí i celý trup. Samozřejmostí by mělo být nošení ochranné helmy.

Pokud jste začátečník, běhejte nejdříve po rovině.

Běh je to pravé

Pro naše tělo je samozřejmě přirozenější jízda, nebo jen pouhá chůze na běžkách, protože je nejpodobnější přirozenému pohybu. Nohy pracují podobně jako při chůzi, pouze využíváme skluzu a zapojují se i ruce. Lyže navíc velmi dobře působí na stabilizaci těla a končetin tím, že musíme stále udržovat rovnováhu.

Protáhněte tělo

Ať už jste začátečník (a začít se dá prakticky v kaž­dém věku), nebo zkušený lyžař, pokud chcete předcházet zraněním a unaveným svalům, je před i po každém sportu důležitý strečink. Bezprostředně před vstupem na svah či do bílé stopy si protáhněte hlavně lýtkové a stehenní svaly. Důležité je protáhnout také trup i ruce – a pak už můžete směle vyrazit.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden