Můj kousek štěstí

Co je malé, je zdravé

Dělejte to jako ptáčci a bude vám do zpěvu...

Jsou malá a chutná. Můžete je „zobat“ jen tak místo chipsů, zamíchat do jogurtů, kaší a dalších rozmanitých pokrmů. Řeč je o nejrůznějších semínkách.

Semínka v sobě skrývají tolik biologicky aktivních látek, že z nich může vyrůst silná rostlina nebo vysoký strom. Vy­užijte toho!

Siláci semínka

Na výběr toho máme opravdu hodně, ať už jde o působení, nebo chutě. Například dýňová semínka, která chutnají trochu jako oříšky, snižují cholesterol i krevní tlak, působí antistresově, zpomalují hormonální stárnutí, prospívají pokožce a podporují růst vlasů.

Sezamová zase posilují imunitu, uklidňují, zvlhčují sliznice, zlepšují kvalitu vlasů a ne­htů. Slunečnicová působí jako přírodní antidepresivum, podporují činnost mozku, snižují hladinu cholesterolu, zlepšují spánek. Lněná semínka působí protizánětlivě, zlepšují náladu, povzbuzují, ale také upravují hladinu cholesterolu a trávení.

Nezapomeňte na mák

Konopná prospívají pokožce, pomáhají při žlučových kamenech, při potížích s ledvinami, neobsahují THC, takže vám mysl neobloudí. Chia semínka jsou plná antioxidantů, proteinu a vlákniny, podporují srdeční činnost a pomáhají při hubnutí.

Opomenout bychom neměli ani náš klasický mák. Má opravdu vysoký obsah vápníku, takže pomáhá v prevenci osteoporózy, působí příznivě i na dýchací cesty, tlumí bolest, a jak známo, po makovém odvaru se dobře spí.

Vyžeňte klíčky

Kromě toho, že můžete různá semínka přimíchat do ovesné, rýžové nebo jáhlové kaše, jogurtů, pudinků apod., můžete některá nechat také naklíčit. Takové klíčky jsou mimořádně zdravé, chutné a díky vysokému obsahu vitaminu E omlazují organismus.

Báječně chuťově doplní saláty, pomazánky a další jídla. Jarní klasikou je řeřicha, zkusit to můžete i s brokolicí nebo červenou řepou.

Skvělá je i pikantní ředkvička, rukola či hořčice, svěží jetel, vojtěška, fazolky mungo nebo voňavá pískavice. Prodávají se i různé směsi semínek určené k naklíčení.

Sítko, nebo sklenice?

Podle druhu semínek můžete ke klíčení využít nakličovacích sítek nebo nakličovacích sklenic. Například řeřicha, hořčice či rukola vám lépe porostou na sítku, ředkvičky a mungo zase více ocení sklenici.

V misce semínka rozprostřete na sítko, umístěte ho na misku s vodou, kterou pravidelně doplňujte. Asi po třech dnech se budete těšit z hotových klíčků. Při nakličování ve sklenici je nejdůležitější pravidelné proplachování a vyměňování vody za čerstvou.

Proces klíčení trvá u obou zhruba stejně dlouho. Na začátku semínka nechte plavat ve vodě, aby nabobtnala a „probudila se“, po prvním dnu je pak potřeba klíčky ve sklenici alespoň dvakrát dobře propláchnout a vodu nechat odkapat.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden