Co jíst pro lepší náladu?

Lidskou náladu ovlivňuje celá řada faktorů a k těm nejdůležitějším patří jídlo. Je prokázáno, že určité potraviny mají přímý vliv na tvorbu hormonu štěstí, serotoninu.  

Tato látka působí na nervový systém a navozuje dobrou náladu a pocit radosti.Tvorbu serotoninu lze podpořit potravinami, které obsahují aminokyselinu L-tryptofan. Patří sem třeba kuřecí a krůtí maso, kešu, mléčné výrobky, banány, zelená zelenina, losos a tuňák. Produkci serotoninu podporují také vitamíny skupiny B – B6, B9 (kyselina listová) a B12, a vitamin C. Hořčík zas posiluje nervy a je vhodný při zvýšené duševní zátěži a stresu.

Se štěstím to nepřežeňte!

Ani s potravinami „dobré nálady“ to však není vždy úplně jednoduché. Najdeme mezi nimi takové, které plně vyhovují požadavkům zdravého životního stylu – celozrnné pečivo, ořechy, ryby, drůbež, listovou zeleninu, ale i potraviny ze zdravotního hlediska sporné – vejce, sýry, červené maso, sladkosti a především čokoláda. Hladinu serotoninu zvyšuje i alkohol, účinně, ale velmi zrádně. V prvních fázích hladina hormonu, tudíž i dobrá nálada, strmě stoupá. Serotonin se však přestává rychle uvolňovat a tělo vyžaduje stále další a další dávku alkoholu.

Ruku v ruce s hubnutím

Večer, kdy už nepůsobí výrazný stimulátor serotoninu – denní světlo – máme potřebu hladinu hormonu štěstí sami zvedat. V případě nutnosti je tedy vhodné doplnit rozumné potraviny štěstí. Alkohol nebo tabulka čokolády rozhodně nejsou nejlepším řešením, a proto je lepší sáhnout například po malé hrsti mandlí. Pokud budete upřednostňovat rozumné potraviny.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden