Co pomůže na spáleniny od slunce

Přinášíme vám nejlepší tipy pro první pomoc a úlevu pro pokožku spálenou sluncem.

Někdy stačí ke spálení jen pár minut na přímém slunci, jindy si kůži spálíte až po celodenním opalování na pláži. Míra spálení totiž záleží i na intenzitě slunečního záření či na kožním fototypu.

• Co vás čeká a co s tím

Příznaky spálení sluncem jsou svědění, při těžkém popálení i napětí kůže a bolest, také bolest hlavy, zimnice, zvýšená teplota a slabost. Na kůži se začíná objevovat zarudnutí asi za 6 hodin a dosahuje maxima za 24 hodin.

Při velké intenzitě záření se může objevit i otok kůže, puchýřky a velké puchýře. Správná péče o spáleniny je velmi důležitá, jelikož může hrát velkou roli v tom, jak rychle se uzdravíte.

• Studená sprcha a obklady

Studená sprcha nebo koupel může uklidnit pokožku a poskytnout úlevu od bolesti. Chladivý efekt vody můžete také nahradit studenými obklady, které je potřeba vyměňovat každých 15 až 20 minut.

Rychlou úlevu poskytne i led, který zabalíte do ručníku. Při zarudnutí pokožky jsou výbornou pomocí obklady z jogurtu nebo syrovátky, pokožku ochladí a zredukují zarudnutí. Spálenou kůži příjemně zklidní také okurky z lednice.

• Aloe vera

Řada výzkumů prokázala, že čirý gel, který vyplňuje silné listy rostliny, pomáhá při hojení popálenin prvního až druhého stupně. Je vysoce hydratační, obsahuje vitaminy A, C a E, které dokážou zklidnit, vyživit a regenerovat pokožku.

Jak gel správně použít? Uříznutým listem potírejte postižené místo nebo gel z listu vymačkejte, pořádně promixujte a udělejte si z něj léčivou masku, kterou použijte na zasažené spálené plochy.

• Panthenol

Přípravky po opalování s panthenolem patří mezi ty nejúčinnější. Ideální je, pokud přípravek obsahuje aspoň 1 % panthenolu. Účinná látka, kyselina pantotenová (vitamin B), umí zklidnit a hydratovat pokožku a urychlit hojení.

• Vzdušné oblečení

Přiléhavý oděv a těsná ramínka od podprsenky mohou vyvolat bolestivé puchýře na pokožce, která byla poškozena sluncem. Pokud nechcete své kůži ještě přitížit, volte po spálení volné oblečení, které se nelepí na kůži a nikde netlačí.

• Více pijte

Spálení od slunce vyžaduje od organismu hodně vody. Proto pijte dostatečné množství tekutin a dodávejte tělu to, co potřebuje. Nestačí dodržovat běžný pitný režim, pijte více než obvykle.

reklama
reklama

Komentáře