Dejte kilčům sbohem!

S přípravou jídla si můžete hezky vyhrát – jíme přece také očima.

Ať jsme tlustí na tři prsty, říkávaly naše babičky. Tehdejší pohled na baculatou postavu jako symbol zdraví a dobré výživy je dnes ovšem zcela opačný.

Pokud jde jen o mírnou nadváhu, ta neuškodí, v některých případech může být i prospěšná. Obezita je ovšem vysoce riziková.

Zbytečná zátěž

Obezita má negativní vliv na vznik i průběh mnoha nemocí, jako je například vysoký cholesterol, krevní tlak, cukrovka či ateroskleróza. Navíc nadměrně zatěžuje klouby - a kdo by se chtěl dobrovolně tahat s batohem, který váží třeba 10 kilo?

A takové to je, když svá kila navíc v podobě tuku nosíte dennodenně, ve dne v noci. Dobrá zpráva je, že nikdy není pozdě s kily navíc začít něco dělat. Vyhlaste jim boj nejlépe hned!

Pohyb si zvolte takový, který vás bude bavit. Nemusíte hned začít běhat, stačí i pravidelné svižné procházky.

Hlídejte si tuky i cukry

V jídelníčku byste si měli hlídat nejen příjem nezdravých tuků (tučné maso, tučné sýry, smažené potraviny), ale i příjem cukru, především bílého. Ten se často vyskytuje v různých potravinářských výrobcích, do kterých byste to třeba ani neřekli. Proto je tak důležité sledovat jejich složení.

Cukr kromě nárůstu hmotnosti způsobuje zvýšení hladiny glukózy, což může vést ke vzniku diabetu 2. typu. A lidé s cukrovkou zase mají až třikrát vyšší pravděpodobnost, že se u nich objeví kardiovaskulární onemocnění. Je to jako začarovaný kruh, ze kterého však můžete vystoupit.

Pestrý jídelníček vůbec nemusí být nudný.

Dejte si reálné cíle

Omezení příjmu vysokokalorických potravin a pravidelný pohyb jsou přirozeným způsobem, jak se zbavit přebytečných kil. Každý, kdo však někdy zkoušel zhubnout, ví, že shození každého kilogramu vyžaduje velkou snahu. Důležité je si na začátku shazování přebytečných kil dát reálné cíle.

Nechtějte hned zhubnout deset kilo za dva měsíce. Za prvé to není vůbec zdravé, za druhé tak hrozí větší riziko, že když neuvidíte výsledky hned, své dobré úmysly dlouho nevydržíte a následný jojo efekt vám přinese nejen shozená kila, ale přidá i pár navíc.

Důležité je si hubnutí užívat a stravovací a pohybové návyky si tak udržet dlouhodobě. Kromě úpravy jídelníčku je důležitý i každodenní pohyb, například 30 minut aktivní chůze. K tomu můžete přidat jednou týdně nějaký rekreační sport.

Poraďte se

Pokud potřebujete shodit výrazně více, měli byste se do toho pustit raději pod dohledem lékaře. Poradit se můžete také s výživovým poradcem, který vás může naučit, jak připravovat zdravé pokrmy, které jsou zároveň chutné. A když vám bude zdravé jídlo chutnat, snadněji u něj vydržíte.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden