Doplňte si vitamin C

Odborníci z celého světa se shodují, že vitamin C je důležitý v prevenci i při léčbě nejrůznějších infekcí a ani současná koronavirová infekce není výjimkou.

Vitamin C má stěžejní význam pro celou řadu funkcí i orgánových struktur, jako je tvorba a ochrana pojivové tkáně, podpora imunity včetně prevence
chronického zánětu či kardiovaskulární a onkologická prevence. Za normální situace je denní spotřeba tohoto vitaminu kolem 100 až 500 mg denně v závislosti na tom, zda jste sportovec, kuřák apod. Tyto dávky vám zajistí běžnou látkovou výměnu a běžné imunologické reakce, nemají však ochranný ani
léčebný účinek. Proto je při zátěžových situacích nutné příjem céčka výrazně zvýšit, a to na 750 až 1000 mg. Jak na to?

Vhodná strava

V dnešních potravinách je vitaminu C opravdu poskrovnu, proto se snažte, co to jde, konzumovat je ve svém nejpřirozenějším stavu. Spíše než kupované džusy,
upřednostňujte doma čerstvě vylisované šťávy. Lepší vstřebatelnost vitaminu C také usnadňuje rutin, který se nachází v pohance, červené paprice, šípcích, případně pak v bílé dužině citrusových plodů. Až 500 mg ve 100 g vitaminu C najdete například v čerstvých šípkách. Lze je jemně podrtit, vložit do plátýnka a louhovat ve vlažné vodě. 200 až 600 mg také obsahuje rakytník, kolem 200 mg má černý rybíz.

Doplňky stravy

Přestože kyselina l-askorbová nacházející v doplňcích je naprosto identická s molekulou vitaminu C v ovoci, existují výzkumy, které srovnávají biodostupnost této látky získané z ovoce anebo z doplňků. Z těch vyplynulo, že po konzumaci doplňků stravy je maximální koncentrace tohoto vitaminu v krevní
plazmě dosažena již po dvou hodinách. V případě ovoce je tato doba výrazně opožděná. Vstřebatelnost vitaminu C získaného z čerstvého pomerančového
džusu je stejná jako z doplňků stravy. Není tedy pravda, že doplňky se  nevyplatí konzumovat. Oba zdroje je ideální kombinovat, třeba ve formě vody s citronem nebo tablety s kyselinou l-askorbovou. Bohužel ani stravou ani doplňky stravy nelze tělu zajistit opravdu vysokou dávku vitaminu C, a to kvůli omezené kapacitě
transportních systémů ve střevní sliznici a riziku jejího poškození. Problémem také je, že běžně podávaný vitamin C je špatně vstřebatelný, proto většina tělem jen projde a vyloučí se močí.

Infuzní terapie

Hladinu vitaminu C v těle můžete významně zvýšit za pomoci infuzní terapie. Na základě vstupního vyšetření vám lékař stanoví přesnou dávku céčka na míru, případně se mohou infuze obohatit ještě o další vitaminy jako třeba E a D či jiné látky, které mají rovněž blahodárný vliv na imunitu. Infuze mají zejména protektivní efekt. A pokud jsou podané už u probíhajícího zánětlivého onemocnění, pak se jejich efekt projeví tak, že zánětlivé změny neprobíhají v takovém rozsahu. V podstatě to znamená, že nemoc proběhne v lehčí formě a za kratší dobu.

reklama
reklama

Komentáře