Hlídejte si cholesterol

Nebolí ani není vidět. Přesto může být velmi nebezpečný. V řadě případů může vysoký cholesterol za  infarkt, cévní mozkovou příhodu nebo ucpané cévy. Jak si s ním poradit?

Vysoká koncentrace cholesterolu v krvi se nejčastěji objevuje u  pacientů s  nadváhou, kuřáků i těch, kteří si dopřávají nadměrné množství alkoholu.

V mnoha případech ale rozhodně nejde o nic nezvratného. Pokud i  vy trpíte vyšším cholestrolem, možná se vám budou hodit následující rady.

Jak si sestavit jídelníček?

Každodenní stravování je tím hlavním, co cholesterol v krvi ovlivňuje. Čím tučnější jídla konzumujete, tím vyšší budete mít cholesterol.

Zaměřte se proto na  to, abyste měli dostatečný přísun libového masa, zejména kuřecího a  krůtího, čerstvé zeleniny a ovoce, celozrnného pečiva, ořechů a celozrnných těstovin či hnědé rýže.

Z jídelníčku alespoň načas vynechejte mléčné výrobky, uzeniny a sladkosti.

Dva stroužky česneku denně

Jednou za čtvrt roku si udělejte týdenní česnekovou kúru. Každý večer, při večeři nebo po ní, snězte dva větší stroužky česneku.

Pokud vám vadí jeho zápach a štiplavost, můžete ho na  týden naložit do medu, anebo po jeho konzumaci sníst ještě tři až čtyři bobule jalovce.

Zmírníte tím štiplavost i zápach. Nikdy ale česnek tepelně neupravujte, účinný v odbourávání cholesterolu je jen čerstvý.

Rakytníková tinktura

Tato bylina obsahuje spoustu vitaminu C, který pozitivně ovlivňuje nejenom naši imunitu, ale právě také výši cholesterolu v krvi. Nejúčinnější je ve formě tinktury.

Dvě hrsti plodů rakytníku rozmixujte nebo rozemelte či nadrťte v  hmoždíři a  drť vhoďte do uzavíratelné sklenice. Zalijte ji vysokoprocentním alkoholem, a to tak, aby byla celá drť ponořená.

Sklenici uzavřte a  směs macerujte na  suchém a  temném místě po dobu tří týdnů. Každé dva dny sklenici trochu protřepejte. Jakmile stanovená doba uplyne, směs přes tenké plátýnko přeceďte. Užívejte tři kapky každý den po dobu čtrnácti dnů, po měsíci kúru opět zopakujte.

Kupte si makový olej

Ještě nikdy jste ho nepoužili? To je velká škoda, neboť je velmi zdravý. Obsahuje spoustu železa, vápníku, nenasycených mastných kyselin či vitamin E a  B1. Nejlépe chutná v salátech či v těstovinách nebo rýži.

Kořeňte kurkumou

Tohle koření patří k těm nejprospěšnějším. Je zdrojem zejména vitaminu B6, který pomáhá čistit krev a snižovat cholestrol. Kurkuma dochutí každý teplý i studený pokrm.

Použít ji můžete i do ranních zelenino-ovocných koktejlů. Pravidelná chůze Pohyb, stejně jako stravování, hraje při snižování cholesterolu obrovskou roli.

Dejte si za  cíl aspoň třikrát či čtyřikrát týdně strávit tři čtvrtě hodiny až hodinu svižnou chůzí. Pokud máte doma rotoped, stačí vám půl hodina jízdy.

reklama
reklama

Komentáře