Hněv není vůbec dobrý

Často se dostáváme do situací, kdy nás přemáhají pocity hněvu a rozčilení. Hněv jako negativní emoce je přirozenou reakcí člověka na různé okolnosti. Jak se mu vyhnout nebo co dělat abychom ho efektivně potlačili?


Hněv má ve většině případů svůj pádný důvod, avšak v mnoha situacích je tato reakce nepřiměřená vůči okolnostem, které ji vyvolaly. Hněv může poškodit i naše zdraví.


Jak emoce potlačit


V první řadě byste se měli zaměřit na okolnost, která způsobuje tyto negativní pocity. To, že se nekontrolovatelně zlobíte, nic neřeší. Zkuste se racionálně zamyslet nad příčinami této emoce. Pokud se již zlobíte, nejlepším lékem je jednoduché odpuštění nebo zapomenutí. Pokud se dostanete do konfliktu, snažte se poslechnout si názor i toho druhého. Najděte ty pozitiva a připusťte to, že i druhý může mít pravdu. Pokud se zaměříte na to dobré, není šance, abyste pozitivní opláceli hněvem. Když se již kvůli něčemu zlobíte, snažte se uklidnit a krotit vaše emoce. Na to vám pomohou některé techniky: dýchejte zhluboka, opakujte si slova jako ,, ber to s lehkostí “a ,, jsem v pohodě”, myslete na něco uklidňující. Před tím než začnete nadávat či zlobit se, zkuste se zamyslet nad tím, že se celá situace vyřeší a dopadne to dobře.


Zbavte se ho definitivně


Nejprve je třeba přijít na to, co vás nejvíce rozčiluje. Rozpoznejte příznaky hněvu, mezi které patří pocit tepla, třes, bolesti hlavy či břicha, křik, nervozita, pláč, nesouvislé myšlenky, bezmoc. Zkuste si povídat o tom, proč se zlobíte. Dostaňte ze sebe ven to, co stojí za touto emocí, může jít o strach, smutek, stydlivost, zklamání nebo bezmocnost. Zastavte se a zkuste se sami sebe přesvědčit, že je vše v pořádku, protože jste silní a se situací se dokážete poprat. Namísto urážek, útoků či slovních bitev zkuste odpouštět a přeměnit negativní emoce na ty pozitivní.

reklama
reklama