Jak se správně starat o své klouby?

Ztuhlé a bolavé klouby trápí po padesátce dvě třetiny lidí. A zvlášť teď v zimě stačí trochu prostydnout, ofouknout a už se hned hlásí o slovo.

S včasnou a pravidelnou péčí se přitom obtížím můžete vyhnout, a když už se objeví, dají se výrazně zmírnit.Zkuste například změnit jídelníček a vyzkoušejte doplňky stravy.

Opotřebení a zánět


Vnitřní výstelku kloubů, která umožňuje bezbolestný a hladký pohyb, tvoří chrupavka. Ta se ovšem s přibývajícím věkem opotřebovává. Když je opotřebení už tak velké, že chrupavka na některých místech úplně zmizí, dochází k tření nechráněných kostí o sebe. To je provázené velkou bolestí, navíc v podrážděných místech může lehce vzniknout zánět.

Tlačenka ani medvídci 


Chrupavku tvoří kolagen, který si naše tělo dokáže vyrobit samo. Jenže s věkem přirozená produkce kolagenu klesá. Některé potraviny, třeba vepřové kůže, hovězí oháňky nebo želé medvídci kolagen obsahují ve velkém množství. Ale jejich konzumace k udržování zdravých kloubů bohužel nestačí. Jediným efektivním způsobem je užívání kolagenu ve formě potravinových doplňků.

Vitaminy a oleje


I přesto hraje jídelníček ve zdraví kloubů velkou roli. Aby byly vaše klouby zdravé a nebolely, potřebují vitaminy C, D, prvky vápník, hořčík a již zmiňovaný kolagen. A jak by měl tedy vypadat jídelníček pro zdravé klouby? Hodně ovoce (granátová jablka, ananas, citrusy), listové zeleniny, papriky, brokolici, mandle, ořechy a pohanku. Z masa byste měli dávat přednost rybám, občas je dobré zařadit maso s vyšším obsahem kolagenu (vepřové nožičky, kůže, kuřecí křídla, hovězí kližka a oháňka). Kvůli dostatečnému příjmu vápníku by nemělo chybět netučné mléko a tvaroh.
Prospěje vám i (kvalitní) kakao, droždí nebo obilné klíčky.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden