Jak se zdravě opálit

Sluníčko už připaluje, ale se sluněním musíte v těchto dnech opatrně. Tolik obdivovaný bronz je sice krásný, ale i zákeřný. Poradíme vám, jak dodržet zásady zdravého opalování.   Pokud chcete rychle získat krásné hnědé zabarvení kůže, nezapomínejte na své zdraví.

I pouhé jedno spálení sluncem může být velmi nebezpečné. Vlivem UV paprsků mohou začít buňky mutovat a nakonec způsobit zhoubné rakovinné bujení. Rozsah poškození přitom nemusí být znatelný řadu let, i celá desetiletí. Naše kůže si ho totiž „pamatuje“, a při každém novém poškození slunečním zářením dochází k přičítání dalších škod. Třeba deset i dvacet let po spálení pokožky nemusí dojít k žádným projevům, pak ale může dojít k vyčerpání imunitního systému pokožky, který se snaží každé poničené buňky opravit či zničit, začne docházet k dělení buněk a vzniku kožního nádoru.

Rajčta obsahují velké množství lykopenu a beta–karotenu.

Zásady zdravého opalování

V průběhu roku, ale určitě aspoň dva týdny před odjezdem na dovolenou k moři, začněte užívat beta-karoten, případně doplňky stravy určené k opalování, které podporují zdravou barvu při slunění a pomáhají minimalizovat škodlivý dopad volných radikálů. Doporučené denní množství beta-karotenu by mělo být přibližně šest miligramů. Ještě účinnější je v přírodní formě, vyplatí se jíst velké množství mrkve či rajská jablíčka. Není ale pravda, že nás ochrání i před spálením.
Vždy je nutné vyhýbat se prudkému polednímu slunci mezi 11. a 14. hodinou, čím blíže k rovníku, tím je vhodnější volit delší pauzu!

Pomáhá i chemie

Samozřejmě se neobejdete bez ochrany kůže opalovacími prostředky s ochrannými UVA a UVB faktory, a to ani tehdy, je-li na první pohled pod mrakem nebo když plánujete většinu dne strávit pod slunečníkem. Mějte na paměti, že UV záření prochází i sklem. Spálit se tedy můžete i přes okno kanceláře, ale i v autě. Nebojte se, že kvůli ochranným opalovacím krémům nezískáte potřebnou denní dávku vitaminu D. K tomu stačí 30minutový pobyt venku, a to i časně z rána či k večeru, a dokonce i ve stínu. Výše UVA a UVB faktoru přípravků by měla odpovídat kožnímu fototypu, místu pobytu a délce slunění. Čím světlejší kůže, oblast blíže rovníku a delší doba strávená na slunci, tím vyšší faktor je nutné zvolit.

Jaký jste fototyp?

I. – velmi světlá pleť, rusé vlasy: na slunci se snadno spálí, bez následků vydrží 5–10 minut.

II. – světlá pleť, blond vlasy: na slunci se často spálí, bez následků vydrží 10 – 20 minut.

III. – tmavší pleť, kaštanové vlasy: na slunci se často opálí, bez následků vydrží 20–30 minut.

IV. – tmavá pleť, tmavé vlasy: na slunci se vždy opálí, bez následků vydrží až 45 minut.

reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden

reklama