JAK SE ZDRAVĚ OPÁLIT?

JAK SE ZDRAVĚ OPÁLIT?

Nesnažte se hned při prvním opalování nachytat bronz! Sluníčko už začíná připalovat, ale se sluněním musíte v těchto dnech opatrně. Tolik obdivovaný bronz je sice krásný, ale i zákeřný. Poradíme vám, jak dodržet zásady zdravého opalování.  

Pokud chcete rychle získat krásné hnědé zabarvení kůže, nezapomínejte na své zdraví. I pouhé jedno spálení sluncem může být velmi nebezpečné. Vlivem UV paprsků mohou začít buňky mutovat a nakonec způsobit zhoubné rakovinné bujení. Poškození přitom nemusí být znatelné řadu let, i celá desetiletí. Naše kůže si ho totiž „pamatuje“, a při každém novém poškození slunečním zářením dochází k přičítání dalších škod. Třeba deset i dvacet let po spálení pokožky nemusí dojít k žádným projevům, pak ale může dojít k vyčerpání imunitního systému pokožky, který se snaží každé poničené buňky opravit či zničit, začne docházet k dělení buněk a vzniku kožního nádoru.

Zásady zdravého opalování

V průběhu roku, ale určitě aspoň dva týdny před odjezdem na dovolenou k moři, začněte užívat beta-karoten, případně doplňky stravy určené k opalování, které podporují zdravou barvu při slunění a pomáhají minimalizovat škodlivý dopad volných radikálů. Doporučené denní množství beta-karotenu by mělo být přibližně šest miligramů. Ještě účinnější je v přírodní formě, vyplatí se jíst velké množství mrkve či rajská jablíčka. Není ale pravda, že nás ochrání i před spálením.
Vždy je nutné vyhýbat se prudkému polednímu slunci mezi 11. a 14. hodinou, čím blíže k rovníku, tím je vhodnější volit delší pauzu!

Beta-karoten z rostlin je neúčinnější.

Pomáhá i chemie

Samozřejmě se neobejdete bez ochrany kůže opalovacími prostředky s ochrannými UVA a UVB faktory, a to ani tehdy, je-li na první pohled pod mrakem nebo když plánujete většinu dne strávit pod slunečníkem. Mějte na paměti, že UV záření prochází i sklem. Spálit se tedy můžete i přes okno kanceláře, ale i v autě. Nebojte se, že kvůli ochranným opalovacím krémům nezískáte potřebnou denní dávku vitaminu D. K tomu stačí 30minutový pobyt venku, a to i časně z rána či k večeru, a dokonce i ve stínu. Výše UVA a UVB faktoru přípravků by měla odpovídat kožnímu fototypu, místu pobytu a délce slunění. Čím světlejší kůže, oblast blíže rovníku a delší doba strávená na slunci, tím vyšší faktor je nutné zvolit.

Jaký jste fototyp?  

I. – velmi světlá pleť, rusé vlasy: na slunci se snadno spálí, bez následků vydrží 5–10 minut.

II. – světlá pleť, blond vlasy: na slunci se často spálí, bez následků vydrží 10 – 20 minut.

III. – tmavší pleť, kaštanové vlasy: na slunci se často opálí, bez následků vydrží 20–30 minut.

IV. – tmavá pleť, tmavé vlasy: na slunci se vždy opálí, bez následků vydrží až 45 minut. ………

Co je ochranný faktor?

Číslo faktoru označuje, o jakou dobu můžete být na slunci déle než v případě, kdy krém nepoužijeme. Například po 20 minutách pobytu na slunci se spálíte. Pokud ale použijete opalovací krém s ochranným faktorem číslo 10, můžete být na slunci bez spálení až 10krát delší dobu. A nezapomínejte, že ochrana ve vodě vydrží jen asi 40 minut, stejně tak při pocení.

Jak a co natírat?

Ochranný prostředek nanášejte asi 20 minut před tím, než vyjdete na slunce, aby se stačil vstřebat a začal působit. Nanáší se v tenké vrstvě na čistou, suchou kůži. Na jeden nátěr by mělo připadnout 35 gramů přípravku, tedy sedm kávových lžic přípravku! Vysoce citlivá místa, jako nos, rty, uši, zátylek či pěšinka ve vlasech potřebují intenzivnější ochranu. Náchylná ke spálení jsou i ramena, boky, zadek, nárty a zadní strana kolen..

reklama
reklama

Komentáře