Jak si poradit s letním průjmem

Pravděpodobnost, že vás postihnou trávicí obtíže, je v létě vyšší než v zimě. Vysoké teploty přispívají k množení bakterií, a když je hezky, nechá se člověk snáze zlákat k jídlu někde venku u stánku. Riziko zvyšuje i imunita oslabená vysokými teplotami, cestováním nebo stresem.

Nejhorší je dehydratace

Průjem je vlastně obrannou reakcí těla, které se snaží co nejrychleji zbavit škodlivých látek. Bohužel se spolu s nimi dostávají z organismu i tekutiny a právě v tom tkví největší riziko letních průjmů. Většinou totiž nejde o vážné onemocnění. Jenže ztráta tekutin, ať už z jakékoli příčiny, představuje zdravotní riziko a v extrémním případě může být i smrtelná. Proto první zásadou u léčby letního průjmu je doplňovat tekutiny. Nejlepší je vlažná voda nebo slabý hořký čaj. V případě, že onemocnění postihne dítě či seniora, tedy ty, u nichž je riziko dehydratace vyšší, je dobré vyhledat lékaře.

Léčivý jíl i dieta

U zdravého dospělého, pokud se jedná o běžný průjem a neobjeví se horečka, hleny a krev ve stolici nebo kolikové bolesti, byste o návštěvě lékaře měli uvažovat až po čtyřech dnech. Domácí léčba spočívá v podávaní tekutin a volně prodejných přípravků pro léčbu průjmu. Osvědčené jsou třeba ty, které obsahují léčivý jíl. Ten na sebe dokáže ve velkém vázat všechny škodliviny z trávicího traktu. Pomoci mohou i probiotika, která pomáhají obnovit bakteriální rovnováhu ve střevech. Samozřejmostí je potom dieta, zpočátku přísná, jen s čajem a suchary, později bez rafinovaných cukrů a živočišných tuků.

.

reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden

reklama