Můj čas na kafíčko

Jak správně cvičit s nadváhou?

Zvolte si sport, který vám neuškodí ani pohyb nezoškliví, ale je vám ku prospěchu...

Máte-li velkou nadváhu, až obezitu, vynechte sporty, které vzhledem ke kilogramům navíc přetěžují kolena, kyčle, ale i páteř. Poradíme vám, který pohyb je nejvhodnější.

Sportovní či jakoukoli jinou aktivitou si přece chcete udělat dobře, a bylo nesmyslné, pokud byste v jejím důsledku už tak ne zcela optimální kondici podlamovala.

Rychlá chůze a trekingové hůlky

U lidí s nadváhou se nedoporučuje běh, který zatěžuje velké klouby. Ale co je nejvhodnější, když sedavý způsob života kope hrob našemu zdraví? Je to chůze – nejzdravější pohyb venku, při kterém přirozeně posilujete celé tělo.

Často totiž dlouhé hodiny sedíme a tím nám zeslabují svaly na zádech a nohou, pánev ztrácí stabilitu a tělo se obaluje tukem. Stačí aspoň třicet minut chůze obden a ve svižnějším tempu.

Pro osoby s velkou nadváhou jsou ideální trekingové hůlky pro nordic walking, kdy odlehčujete nohy a zatěžujete ruce a zádové svaly. Důležitá je technika správného držení hůlek i celého těla při chůzi.

Ve vodě se pohybujete jen s desetinou své hmotnosti.

Plavání a cvičení v bazénu

Báječným sportem, který extrémně šetří klouby, páteř i vazy, je plavání. Může dokonce zlepšovat také hybnost kotníků i ramenních a kyčelních kloubů. Díky tomu, že voda nadnáší, totiž sportujete pouze s desetinou své hmotnosti! Při plavání posilujete i protahujete tělo zároveň. Výrazně posilujete i svůj srdeční sval.

Jen je důležité vyvarovat se hrubých chyb v technice. Zapomenout byste měla zejména na oblíbený plavecký způsob „paní radová“ s hlavou nad hladinou. Pokud se při plavání cítíte nejistě, možná by vás bavil aquaerobik, pro osoby s nadváhou přátelštější forma suchozemského aerobiku.

Protáhněte své tělo na pilates

Pilates vychází z jógy a je jí trochu podobný. Jde o propracovaný systém protahovacích cviků, kdy každý má mnoho úrovní provedení, od lehké po náročnou. Pomáhá posílit celé tělo, zejména pak jeho střed, formovat postavu i ulevovat od bolestí kloubů a páteře.

Klade důraz na správné dýchání a práci se středem těla – jakýmsi pásem obkružujícím břicho a záda. Při správném provedení cviků je cvičení velice efektivní. Ale pozor, při pilatesu by vás měl lektor neustále opravovat.

Kvalifikovaně vedené lekce mají přesah i do běžného života; budete umět správně stát, sedět, ohýbat se i zvedat a sama se budete schopna opravovat. Jednoduše se naučíte svému tělu neškodit. Podobně prospěšná je pochopitelně i jóga.

Jízda na kole i rotopedu

Při cyklistice se okysličíte a rozhýbete celé tělo bez velké zátěže pro klouby. Úžasné je, že jde o sport v přírodě na čistém vzduchu. Cyklistika může být podobně jako plavání také účinnou rehabilitací, a to v případě, kdy je nutné pozvolna rozhýbávat kolenní a kyčelní klouby.

Jistou alternativou je i šlapání na domácím rotopedu, které eliminuje otřesy a nárazy při jízdě v nerovném terénu a také z něj jen těžko spadnete. Je tedy ideální volbou pro nejisté cyklisty.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden