Jaké vitaminy potřebujeme nejvíc?

Když bude mít tělo nedostatek vitaminů, začne vysílat varovné signály.

Díky vitaminům pracuje náš organismus správně. Jsou nezbytné pro imunitní systém i pro další orgány. Je proto důležité je pravidelně doplňovat.

P řestože je u každého vitaminu či minerálu stanoven doporučený denní příjem, ne vždy se tím musíme řídit. Doporučená denní dávka se totiž liší podle věku, pohlaví, fyzické aktivity a aktuálního zdravotního stavu.

Také například ženy v menopauze si musí hlídat dostatečný příjem vápníku a vitaminů D a E. A senioři by si zase měli kontrolovat denní příjem železa.

Vitamin B najdete mimo jiné v luštěninách.

Áčko – na oči

Vitamin A má zásadní vliv na náš zrak. Přispívá ke správnému rozeznávání barev a příznivě ovlivňuje vidění za šera. Také působí pozitivně na sliznice, podporuje růst a vývoj kostí, krvetvorbu, imunitu a má příznivý vliv na kvalitu pokožky.

• Kde ho najdete: Například v mrkvi, játrech, rybím tuku, špenátu, melounu či meruňkách.

Céčko – ochranný štít

Vitamin C je důležitý antioxidant, dělá štít našim buňkám. Zvyšuje obranyschopnost těla, podporuje vstřebání železa, tvorbu bílých krvinek, vývoj kostí a zubů. Podílí se na regeneraci a syntéze kolagenu, čímž je důležitý také pro sportovce.

• Kde ho najdete: Především v čerstvém ovoci a zelenině a některých bylinkách.

Béčka – na kůži, nehty i vlasy

B-komplex má opravdu širokou škálu účinků. Zodpovídá za zdraví kůže, nehtů a vlasů a ocení ho také ženy v klimakteriu, protože zmírňuje příznaky menopauzy.

Také ovlivňuje chod metabolismu, syntézu některých hormonů a protilátek, a tak má značný vliv na obranyschopnost organismu a obstarává uvolňování energie ze zásob, které si tělo dříve vytvořilo.

• Kde je najdete: Nachází se především v ořeších, luštěninách, celozrnném pečivu, kvasnicích, mléčných výrobcích nebo ve vnitřnostech.

Éčko – elixír mládí

Patří mezi antioxidanty a dokáže výrazně zpomalit stárnutí organismu jako takového. Pomáhá odbourávat škodliviny a tím přispívá k detoxikaci jater, ovlivňuje tvorbu červených krvinek, podílí se na obnově a růstu svalových tkání.

• Kde ho najdete: Zdrojem vitaminu E jsou oleje lisované za studena, klíčky, vaječné žloutky, mák, maso a mléčné výrobky.

Déčko – kamarád kostí

Vitamin D hraje v organismu důležitou roli, protože pomáhá vápníku, aby se lépe vstřebal a uložil v kostech. Je tedy zásadní pro zdravé a silné kosti a zuby. Jeho dostatečný příjem by měli mít zejména děti, těhotné a kojící ženy a senioři.

• Kde ho najdete: Z potravin naše tělo přijímá jen přibližně 10 procent vitaminu D, obsahují jej zejména mořské ryby (hlavně losos, tuňák, sleď, makrela a tresčí játra), dále pak vejce a houby. Nejvíce ho našemu organismu dodají sluneční paprsky.

• A právě teď si můžete v hojnosti dopřávat jak sluníčka, tak čerstvé zeleniny a ovoce, ryb i dalších potravin, které vašemu tělu dodají to správné množství všech vitaminů.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden