Je libo šálek kávy?

Pokud máte chuť na kávu i během večera, zkuste tu bez kofeinu. Bude se vám lépe usínat.

Mnoho lidí si svůj den bez kávy nedovede představit. Její vůně navozuje pohodu, chutná a díky kofeinu dodává energii.

Poslední dobou se zjistilo, že pití kávy zdaleka není škodlivé, jak se dříve tradovalo. Pro naše zdraví má dokonce spoustu benefitů.

Zamíchat, nesladit

Pokud mluvíme o kávě a o jejích pozitivních účincích, je důležité mít na paměti, že řeč je o čisté kávě. To znamená bez cukru, sladkých sirupů, šlehačky a jiných přísad.

Právě ty totiž mohou ovlivňovat příjem zdravých antioxidantů, které se v kávě přirozeně vyskytují. Výjimkou je jen mléko, které může pomoci vyrovnat ztráty vápníku.

Výhody pro zdraví

Kromě kofeinu káva obsahuje i celou řadu minerálních látek, vitaminů a stopových prvků. Milovníci kávy proto mají nižší riziko onemocnění diabetem 2. typu, ale i chorob jater, včetně cirhózy – to se týká hlavně těch, kteří pijí čtyři i více šálků denně.

Studie také ukazují, že lidé, kteří pijí kávu, mají nižší riziko onemocnění Parkinsonovou chorobou, a to o 32–60 procent, a výsledky naznačují, že by mohla chránit i před Alzheimerovou chorobou. Nicméně je prý potřeba jí vypít minimálně čtyři šálky denně.

Káva má i pozitivní roli v navozování duševní pohody, milovníkům kávy tak hrozí i méně často deprese či jiné duševní potíže. I tady ale velmi záleží na množství vypité kávy, protože příliš kofeinu (více než 300 mg) může naopak vést k nervozitě, úzkosti, bušení srdce a zhoršit kvalitu spánku, či dokonce způsobit panické ataky.

Pozor na rizika

Jako všechno, i pití kávy má své nevýhody. Pokud se káva nepřipravuje správně, vylučuje látku zvanou cafestol, který má vliv na zvýšení hladiny cholesterolu v krvi. Jedná se především o klasického „turka“.

Při pití nadměrného množství kávy pak hrozí špatné vstřebávání vápníku. Kofein také zvyšuje sekreci trávicích šťáv, proto může u lidí s některými onemocněními žaludku vyvolávat potíže, může také dráždit močové cesty, zejména u lidí, kteří trpí onemocněním ledvin či močových cest.

Kdy kávu pít?

Účinky kofeinu v těle mohou přetrvávat až 6 hodin po jejím vypití, proto se doporučuje vypít poslední šálek brzy odpoledne, abyste v noci dobře spali. Nejlépe káva funguje v ranních či dopoledních hodinách, ale není doporučováno pít ji nalačno, protože stimuluje i produkci kyselin v žaludku, což může u některých jedinců vyvolat dráždění či pálení žáhy a také zvýšit až o 50 % hladinu krevního cukru.

Jakou si vyberete?

Podle znalců kávy, Italů, je ráno nebo dopoledne ideální cappuccino, odpoledne pak jedině espresso. Ať už dáváte přednost kávě překapávané, granulované, espressu nebo zmíněnému „turkovi“, záleží i na kvalitě vody, ze které ji připravujete. Vždy si tedy kávu připravujte z nově natočené vody.

reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden

reklama