Jen ať nedostanu tu odpornou migrénu!

Ten, kdo při každé větší bolesti hlavy říká, že má migrénu, neví, o čem mluví. Pravá migréna je tak intenzivní bolest hlavy, že postižený zvrací a mívá i poruchy vidění.

Záchvat se hlásí i několik hodin nebo dní dopředu. Během této fáze se často dostavují poruchy nálady a koncentrace, nechuť k jídlu, podráždění nebo častější močení. U někoho se objeví aura, což jsou sluchové či optické přeludy. Až pak přichází ochromující bolest.

Co může migrénu způsobit

Vyvolat záchvat migrény může mnohdy jídlo a pití. Nejčastěji to bývá například konzumace alkoholu nebo čokolády. Paradoxně je s to migrénu vyvolat i půst či vynechání pravidelného jídla. K dalším spouštěčům patří přepracování, nevhodné brýle, nedostatek pohybu na čerstvém vzduchu, hormonální výkyvy i změny počasí.

Jak záchvatům předcházet

Migrénu pomůže zmírnit nebo zvládnout pravidelný denní rytmus, především neměnné střídání spánku a bdění, ale i dodržování času příjmu jídla – měli byste jíst 5x denně. Alespoň třikrát za den zařaďte do stravy potraviny a tekutiny s obsahem hořčíku – např. fíky, ořechy a minerální vodu. Tekutin vypijte nejméně 2 litry každý den. Denně také snězte nějaké ovoce, zeleninu a luštěniny, mléčné výrobky, tmavé pečivo a obiloviny. Stravu doplňte o zdravé tuky, jako je olivový nebo slunečnicový olej. Jejich příjem by však neměl převýšit 30 % z celkového energetického denního příjmu potravin. Nezapomeňte také na rozumné střídání zátěže a odpočinku. Pokud neumíte odpočívat, ve svém kalendáři si na odpočinek vyhraďte čas a cíleně relaxujte.

Káva a pozitivní myšlenky

Při začínající migréně si udělejte šálek kávy espresso, vymačkejte do něj citron a vypijte to. Hlavně ale myslete pozitivně. Budete-li celý den přemítat „jen ať proboha zase nedostanu tu odpornou migrénu“, spolehlivě si ji svými negativními myšlenkami co nejdřív přivoláte.

reklama
reklama

Komentáře