Prý pyká za své úspěchy
Kvůli svému údajnému náhlému vyhazovu z divadla Ungelt se JIŘÍ SCHMITZER (66) odvážně navezl do jeho ředitele.
Nepatří mezi herce, kteří by hráli cokoli, jen aby mohli být co nejvíce na obrazovce. Naopak si nabídky velmi vybírá i podle toho, kdo má být jeho režisérem. Když se na spolupráci s někým domluví, na výsledku a životnosti role i celého představení mu velmi záleží.
I proto v divadle Ungelt dlouhodobě patřil mezi největší herecké osobnosti. Jenže zničehonic prý dostal od jeho ředitele Milana Heina stopku. Obě dvě představení, ve kterých v malém divadle účinkuje, prý končí a herec s nimi.
Bez vysvětlení
Schmitzer, který se hodně věnuje i hudbě, tvrdí, že vlastně neví, proč se šéf Ungeltu rozhodl obě hry, ve kterých účinkuje, od příští sezony z programu stáhnout. „Chtěl jsem vědět proč, ale odpovědi jsem se nedočkal,“ podivuje se herec s tím, že když při představení kouká do publika, tak vidí, že lidí je tam dost. Naznačuje tak, že s nezájmem diváků se jeho představení určitě nepotýkají.
Příliš komerční
Syn JIŘÍHO SOVÁKA (†79) se domnívá, že o svá představení přišel kvůli svým filmovým úspěchům. Především kvůli ceně Český lev, které obdržel už tři a díky nominaci na nejlepší mužský výkon ve vedlejší roli hajného ve filmu Padesátka měl šanci získat i čtvrtého. „Ty tři asi ještě snášel, nominace na čtvrtého už asi byla příliš,“ neváhal si rýpnout Jiří.
„Asi jsem se stal nepřijatelným, co se dá dělat,“ bere Schmitzer celou věc se sobě vlastním cynickým humorem. Naráží přitom na to, že zatímco Ungelt komerci odmítá, Český lev je naopak komerční ocenění. Svými řečmi si ale podle všeho k Heinovi zavřel dveře, i když čtvrtou cenu nakonec nezískal. Že by se z toho Jiří hroutil, se ale říct nedá.
Trestá ho za ostrá slova
MILAN HEIN (69) si zakládá na tom, že Ungelt je divadlo hereckých osobností, mezi které počítal i Jířího. Skončí s ním teď nadobro?
Vzpomíná, že styl, jakým má soukromé divadlo vést, si kdysi nechal poradit od samotného MILOŠE KOPECKÉHO (†73), který už ale v Ungeltu účinkovat nestihl. I tak se Heinovi z netypické komorní scény podařilo vybudovat uznávaný kulturní podnik, ve kterém se to velkými hereckými jmény jen hemží.
On sám při jejich namátkovém vyjmenování zmiňuje i Schmitzera, kterého si podle svých slov velmi váží. O to více nemile ho překvapilo, jak jeho dosud dobrý kolega popsal vzniklou situaci.
Nedorozumění?
Podle Heina bylo všechno úplně jinak. „S Jirkou jsme si telefonovali. Bylo to na velmi přátelské úrovni.“ Hein potvrdil, že obě dvě představení, ve kterých Jiří účinkuje, budou z repertoáru opravdu stažena. Důvodem podle něj ale rozhodně nejsou hercovy vlastní úspěchy.
Naopak rád připomíná, že Ungelt má hned po Národním nejvíc hereckých cen Thálie. Důvody se Schmitzerem nesouvisejí vlastně vůbec. Jde jen o to, že oba divadelní tituly, Hra o manželství a Na vaše riziko, skončit musejí.
Souhra náhod
Nejde přitom o žádnou Milanovu závist vůči Jiřímu, ale jednoduše o to, že Ungeltu vyprší licence. „Autorská práva na tyto dvě hry končí 30. června,“ vysvětluje ředitel divadla. Podle všeho je tedy pouze nešťastná náhoda, že se jedná právě o obě dvě hry, ve kterých Sovákův syn v Ungeltu působí.
„Volal jsem mu to s půlročním předstihem,“ konstatuje Hein důrazně. Bez ohledu na to, za jak skvělého herce Schmitzera považuje, takové výpady vůči sobě a hlavně divadlu, si podle všeho nenechá líbit. Zdroje z Ungeltu tvrdí, že jeho chování odsoudil a v obsazení pro nový repertoár už s ním nepočítá. Pokud si to tedy nerozmyslí.