Osteoporóza je tichý zabiják kostí

Nebezpečné onemocnění se po přechodu může týkat i vás. Na co dát pozor?

Ztráta pružnosti a pevnosti kostí se bohužel týká v menší či větší míře všech. Osteoporózou trpí každá třetí žena a každý pátý muž. Jak se této nepříjemné nemoci vyhnout?

Je zrádná tím, že se nehlásí nijak dramatickými příznaky. Každého někdy bolí klouby, záda nebo se mu kazí zuby. Řídnutí kostí je metabolické onemocnění, kdy dochází k úbytku minerálů a vápníku.

Kvůli nemoci jsou pak starší lidé náchylní ke zlomeninám, které způsobují velké komplikace. Příčinou vzniku osteoporózy je u žen zpravidla menopauza a hormonální nedostatečnost. Roli hraje i věk či nedostatečná výživa.

Včasná diagnóza je důležitá

Jestli trpíte osteoporózou, zjistí lékař při denzitometrickém vyšetření, které hodnotí hustotu kostního minerálu v oblasti bederní páteře a krčku kyčlí. O vhodnosti vyšetření rozhoduje ošetřující lékař, který vás na něj může poslat.

Probíhá na specializovaném radiologickém pracovišti ve větších nemocnicích. Vyšetření si lze také zaplatit. Díky tomuto vyšetření lze nemoc zachytit včas a zahájit tak účinnou léčbu ještě před první zlomeninou, což je velmi důležité. Osteoporotické zlomeniny ohrožují soběstačnost a mohou zvýšit riziko úmrtí.

Dbejte na dostatek vápníku

Zdraví dospělí lidé by měli přijímat 1000 mg vápníku denně. Jeho zdrojem je především mléko, mléčné výrobky, květák, brokolice a kapusta. Nejlépe se vápník v těle vstřebává z živočišné stravy.

I když máte v potravě vápníku dostatek, je důležité, co dalšího jíte a pijete. Velké množství tuku nebo pečiva v potravě vstřebávání vápníku neprospívá. Kolové nápoje, alkohol, nikotin a sůl dokonce způsobují vylučování vápníku z těla.

Zachránce vitamin D

Vitamin D zajišťuje pokles vylučování vápníku z těla. Pomáhá udržet zdravé svaly a tím snižuje riziko pádů. Běžně si jej tělo samo tvoří díky slunečnímu záření.

Neznamená to riskovat rakovinu kůže nadměrným opalováním, stačí, když budete pravidelně trávit čas venku a mít odkrytý obličej, ruce nebo nohy.

Někdy je potřeba ho doplnit uměle nebo stravou. Na vitamin D jsou bohaté tučné ryby, jako je makrela, sleď, losos nebo tuňák, dále některé houby, například žampiony a lišky, také žloutek nebo játra.

Pokud budete déčko doplňovat přírodní cestou, nemůžete se jím předávkovat. Jinak je tomu u doplňků stravy. Předávkování může mít vliv na ledviny a vznik ledvinových kamenů.

Pohyb podporuje tvorbu svalů a kostí

Jako u každého onemocnění i zde je jedním z nejlepších léků pohyb, který zvyšuje tvorbu kostí, stimuluje růst svalů a při pádu zmenšuje riziko zlomeniny.

Nejlepší je chůze a aerobní cvičení v kombinaci se silovým cvičením. Nevhodné je naopak lyžování a kontaktní sporty. Při osteoporóze víc než kdy jindy platí, že je lepší jí předejít než ji léčit. Velkou roli hraje i dědičnost, ale každá snaha se cení.

reklama
reklama

Komentáře