Můj kousek štěstí

Ostruhy bez zásluh

S bolavou patou vám pomůže i sopka.

Zatímco kdysi chrabří hrdinové toužili po rytířských ostruhách, dnes je situace zcela jiná. Ostruha není něco, co bychom chtěli.

Takzvaná patní ostruha je velmi bolestivé zánětlivé onemocnění šlachy v chodidle, které nás dokáže opravdu pořádně potrápit. Člověk, který se s ní potýká, čelí při každém kroku silné bolesti, která zprvu přichází nenápadně.

Tohle nerozchodíte

Ostruha obvykle vzniká jako následek dlouhotrvajícího přetěžování plosek nohou dlouhodobým stáním či nošením nevhodné obuvi. Tak dojde k vápenatění šlachy, která vybíhá od paty k prstům nohy, případně i zánětu.

Nejdříve je bolest jen slabá, později se ale stupňuje a najednou se i běžná chůze může proměnit na bolestivou záležitost, která už se ignorovat jednoduše nedá. V této fázi nezbývá než se obrátit na lékaře ortopeda. Důležitý je i klidový režim, tělo potřebuje čas na regeneraci.

Léčba je individuální

Možnosti, jak léčit ostruhy, jsou různé. Záleží na tom, v jaké fázi se onemocnění právě nachází, každému navíc pomůže něco jiného. Zpočátku pomůže nosit správnou obuv, měkkou a dostatečně širokou, případně speciální vložky či podpatěnky do bot.

Pomáhají také bylinkové koupele, například s pýrem či lopuchem, masáže, zábaly a cvičení. U pokročilých stavů vám může lékař předepsat protizánětlivé léky, injekce nebo kortikoidy, případně laser, elektroléčbu či rázovou vlnu. Někomu mohou zabírat také homeopatika s lávovým popelem z islandské sopky.

Zacvičte s bolestí

Pokud se potíže s patní ostruhou nevyřeší zhruba do jednoho roka, je většinou nezbytná operace. Doba rekonvalescence je pak obvykle tři měsíce. V počátečních stadiích nebo jako ideální prevence se doporučuje cvičení.

Osvědčeným pomocníkem je pro tyto případy molitanový nebo masážní míček s měkkými bodlinkami, takzvaný ježek. Uleví také hnětení chodidla prsty rukou. Vyzkoušet můžete také protahovací cviky na chodidla.

Protažení plosky

Postavte se rovně čelem ke zdi a opřete se o ni rukama. Protahovanou dolní končetinu zanožte tak, aby prsty směřovaly vpřed. Poté zvedněte patu protahované nohy co nejvíce od podložky, špička zůstává zapřená.

Postupně krčte koleno protahované nohy a protlačujte nárt vpřed až do pocitu tahu v chodidle. Setrvejte v této poloze 30–60 vteřin, povolte a zopakujte. Cvik provádějte každý den, ideálně ráno a večer.

Masáž ježkem

Posaďte se rovně na židli a bolavé chodidlo opřete zevním kotníkem o stehno druhé nohy. Vezměte si ježka, tedy masážní míček s bodlinami, a krouživými pohyby masírujte chodidlo od paty k prstům a zpátky.

Nebo míček položte na zem a pomalým pohybem přes něj přejíždějte chodidlem sem a tam. Intenzitu tlaku si zvolte podle svých pocitů a potřeb.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden