Pohankou chraňte svoje přetížená játra

Koncem zimy je pohanka v kuchyni požehnáním. Nasytí, zahřeje. Na jarní očistu je ideální. A přitom stačí její jednoduchá úprava, nejlépe se zeleninou a sýrem.

Pohanka je výbornou zahřívající, lehce stravitelnou a bezlepkovou plodinou, je ideální ji nyní zařadit do jídelníčku během předvelikonočního půstu, je skvělá při bezlepkové dietě a při nemocech srdce a cév. Pohanka na jídelníčku je lékem na spoustu neduhů.

Například rutin a vitamin E působí blahodárně na cévy, kterým vrací pružnost a léčí jejich chorobné změny. Pamatujte, že účinek rutinu násobí vitamin C, proto je dobré jíst k pohance čerstvou zeleninu, nebo kysané zelí.

V kombinaci s vitaminem C rutin mírní potíže s křečovými žílami na nohou. Obsažené vitaminy B1 a B2 dodávají našemu tělu energii a podporují činnost nervů.

Spolu s účinky rutinu a vitaminu C snižují riziko trombózy, infarktu a mozkové mrtvice. Proto je pohanka ideální i pro starší lidi, kteří si chtějí dlouho udržet mentální i fyzickou svěžest.

Dobrá kaše pro děti

Cholin v pohance zajišťuje přenos nervových impulsů do mozku, regeneruje jaterní buňky poškozené chorobami a alkoholem a pomáhá při odbourávání nahromaděného tuku v játrech. Kyselina linoleová snižuje hladinu cholesterolu v krvi a působí proti srážení krve v cévách.

Známý je zejména léčebný účinek pohanky při praskání žilek v oku, v obličeji, při zvýšené krvácivosti, žaludečních a dvanáctníkových vředech. Blahodárně působí při střevních nádorech, ale pomáhá i při bolestivé menstruaci, proti nechutenství a při bolestem hlavy.

A jak je to s pohankou na jídelníčku dětí? Pohanka na talíři je pro děti většinou příjemným zpestřením, i když jsou pro ně vhodnější jáhly nebo rýže. Nejlépe je začínat pohankovými kašemi, které mohou i malé děti, a teprve později začít dávat pohanku jako přílohu, nebo dělat pohankové palačinky.

reklama
reklama

Komentáře