Moje sladké tajemství

Povědomí o kvalitě 100% džusů v obchodech se stále zvyšuje, také pyré upevňuje svou pozici

České maminky považují pyré za praktickou svačinu pro celou rodinu

Co Češi vědí nebo si myslí o 100% džusech prodávaných v obchodech? Pijí více ovocné nebo zeleninové džusy? Konzumují děti denně dostatek ovoce a zeleniny? Na tyto a další otázky odpovídaly české maminky v průzkumu agentury Havas Media, který proběhl v rámci kampaně „Džusy a pyré – vitamíny ve SMART formě“.

Do průzkumu byly zapojeny ženy ve věku 25-45 let z České republiky, Litvy, Slovenska, Rumunska a Polska[1], přičemž ve všech těchto zemích je průměrná spotřeba džusů nižší než v ostatních zemích EU a výrazně nižší než je doporučení WHO[2].

České maminky si uvědomují důležitost přítomnosti ovoce, zeleniny a džusů v každodenním rodinném jídelníčku. Uvádí, že jejich děti konzumují ovoce (40,3 %) a pijí džusy (16,3 %) dvakrát až třikrát denně.

Téměř 45 % maminek dává svým dětem zeleninu jednou denně, zatímco více než jedna ze tří (36 %) dokonce až třikrát denně. Tyto výsledky poukazují na neustále rostoucí úroveň povědomí o důležitosti denní konzumace nejméně pěti porcí ovoce a zeleniny.

Dalším pozitivním zjištěním je, že téměř jedna ze tří českých maminek považuje džusy (28,7 %) za plnohodnotnou alternativu ovoce a zeleniny, u pyré je to téměř polovina dotazovaných (45 %). Z průzkumu zároveň vyplývá, že se zvyšuje i povědomí spotřebitelů o tom, co rozhodně není součástí džusů a pyré dostupných v obchodech.

Již 12,3 % respondentů ví, že džusy neobsahují přidané cukry a 21,7 % si je tohoto faktu vědoma u ovocných a ovocno-zeleninových pyré. V porovnání s rokem 2015 tak došlo téměř ke zdvojnásobení informovanosti.

„Pokud hledáte v obchodě džus bez přidaného cukru a dalších přidaných látek, pak by na jeho obalu měl být nápis 100% + označení ovoce, jako např. 100% jablko, 100% pomeranč atd.  Proč? Složení tohoto typu džusu je striktně legislativně specifikováno.

Legislativa konkrétně uvádí, že do 100% džusů nesmí být přidávány žádné konzervanty, barviva, umělá aromata, přidaný cukr nebo jiná sladidla,“ komentuje RNDr. Pavel Suchánek, výživový specialista a expert kampaně „Džusy a pyré – vitamíny ve SMART formě“.

Co se týká konzumace džusů jako takových, tak přes 57 % dotazovaných žen v České republice potvrdilo, že členové jejich domácností konzumují džus několikrát týdně, a to především mezi jídly (66,9 %), během snídaně (41 %) nebo když jsou mimo domov (39 %).

Téměř všechny zúčastněné řekly, že se jedná o ovocné džusy (97 %), výrazně nižší procentuální část potvrdila konzumaci džusů zeleninových (39,4 %), nicméně i toto číslo v porovnání s předchozím rokem narostlo o více než 10 %.

Hlavními konzumenty ovocných džusů v ČR jsou děti (80 %), následují ženy (71 %), nicméně po sklenici džusu v současné době sáhne už i více než polovina mužů (53,4 %).   Další okruh otázek realizovaného průzkumu se týkal ovocných a ovocno-zeleninových pyré.

45 % respondentů si myslí, že pyré mohou být náhradou za ovoce a zeleninu, přičemž respondentky tyto výrobky popisují nejvíce jako mix drceného ovoce a zeleniny. 19,5 % žen považuje ovocno-zeleninová pyré za zdravou svačinu pro celou rodinu a 21,3 % jako přírodní zdroj vitamínů.

Stejně jako u džusů i pyré představuje kategorii produktů konzumovanou především dětmi, jejich konzumaci potvrdilo v České republice 87,2 % dotazovaných, nicméně jejich konzumace i dalšími členy rodiny neustále stoupá a v roce 2017 ji potvrdilo 15,4 % žen.

„Správný životní styl a vyvážená strava by měly být mimo jiné postaveny i na každodenní dostatečné konzumaci čerstvého ovoce a zeleniny. Pyré představují praktický způsob, jak této konzumace dosáhnout.

Samozřejmě zbytek porcí je vhodné doplňovat jak v syrové, tak u zeleniny i tepelně upravené formě, ale i tak už díky pyré pokryjete alespoň jednu porci ovoce a zeleniny z pěti doporučených,“ komentuje RNDr. Pavel Suchánek, výživový specialista a expert kampaně „Džusy a pyré – vitamíny ve SMART formě“. 

[1] Studie zákaznického povědomí o džusech a pyré provedená Havas Media v březnu 2015, únoru 2016 a srpnu 2017 na vzorku 300 žen z každé oslovené země.

[2] Světový zdravotnický report 2002, Snižování rizik, propagace zdravého životního stylu.
Ženeva, Světová zdravotnická organizace, 2002.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden