První pomoc pro bolavá záda

Snad každého už někdy v životě bolela záda. Ale chronická bolest, která sedí na zádech jako klíště, to je jiné kafe!

Příčin bolesti zad je mnoho, od špatné chůze, přes sezení, stání, až po zátěž nebo ochablé či prochladlé svaly. S mírnou bolestí vám můžou pomoci vhodně zvolené cviky.

Uvolnění páteře

Posaďte se na zem s nohama mírně roztaženýma před sebou. Pod kolena vsuňte polštář nebo stočený ručník. Pak položte na nohy další polštář, pomalu se předkloňte a snažte se ho dotknout hlavou, abyste protáhli páteř.

V téhle poloze zůstaňte aspoň 5 minut a relaxujte. Pomůže vám uvolnit napětí ve svalech zad, zbaví vás křečí a obnoví správnou polohu páteře.

Akupresura

Na zadní straně kolenní jamky se nachází akupresurní bod, jehož stimulací uvolníte svaly a zmírníte bolesti zad, kříže a kyčelních kloubů. Posaďte se, nohy mějte natažené volně před sebou a najděte si body v kolenních jamkách.

Pak je pevně stlačte a uvolňujte nebo masírujte krouživými pohyby po dobu několika minut. Při tom zhluboka dýchejte. Můžete opakovat dvakrát až třikrát denně. Také na horní části ucha najdete akupresurní bod napojený na záda a ramena.

K jeho stimulaci můžete použít prsty nebo si vezměte na pomoc třeba obyčejný kolíček na prádlo. Připněte ho na horní stranu ucha, nechte ho tam po dobu 5 sekund a pak uvolněte. Opakujte pětkrát na každém uchu.

Když se páteř zablokuje

Takzvaný „houser“ neboli zablokovaná bederní páteř vzniká, když se například chcete pro něco sehnout, zvednout těžší předmět – a už se nenarovnáte. Blokádu bederní páteře obvykle provází silná ostrá bolest v bederní nebo křížové oblasti, která silně omezuje jakýkoli pohyb.

V takovém případě je potřeba okamžitě vyhledat odbornou pomoc. Uvolnění blokace se dá řešit fyzioterapeutickými manuálními technikami, tejpováním, rázovou vlnou a následným cvičením.

Teplo a cvičení

Pokud je blokace jen částečná, postačí aplikace suchého tepla. Přiložte si na bolavé místo elektrickou dečku nebo nahřátý gelový sáček. Pomohou také cviky, které uvolní svalové napětí, posílí ochablé svaly a vrátí vychýlené meziobratlové ploténky na jejich místo.

Zkuste například „kobru“ – vleže na břiše se s nádechem pomalu zvedněte na předloktí tak, aby břicho zůstalo na zemi. Chvilku vydržte a s výdechem se pomalu vraťte na zem. Opakujte 15x.

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden