Správná chůze dokáže víc, než myslíte

Inkontinence, bolesti zad, méně radosti ze sexu. To jsou jen některé potíže, které provázejí nefunkční pánevní dno.

Pánevní dno dokážete napravit nebo preventivně posílit celkem jednoduše. Naučte se nejdůležitější cvik na jeho aktivaci: zdravou a přirozenou chůzi.

Jak s tím souvisí chůze

Aby pánevní dno dobře fungovalo, musí mít optimální napětí a musí dobře „spolupracovat“ s celým tělem i mozkem. Svaly v této oblasti ale časem ztrácejí svou přirozenou funkci. Na vině jsou operace pánve, porody, ale především špatná chůze, kterou často dlouhá léta pánevní dno postupně oslabujeme. Naštěstí se tohoto zlozvyku můžeme zbavit.

Která je tá pro mě? Bez správné obuvi se neobejdete.

Důležitá je i obuv

Základním problémem jsou nevhodné boty. Spousta z nich má totiž úplně jiný tvar než lidská noha a příliš úzké špičky, ve kterých jsou prsty zmáčknuté. Tím noha přichází o přirozenou stabilitu, bortí se v kotníku, kolena zapadají a kyčelní klouby rotují dovnitř a pánev se musí sklopit vpřed. Vzniká tak nová poloha, orgány se dostávají do nepřirozené pozice a najednou celé tělo funguje jinak, než má.

Hole na nordic walking ám pomohou ke zdravější chůzi.

Jak pánev srovnat?

Existují speciální cviky na posílení pánevního dna – a možná je i cvičíte a divíte se, že výsledky nejsou takové, jaké byste si představovala. Je to právě tím, že bez zdravého způsobu chůze moc dobře fungovat nemohou. Začněte tím, že se postavíte rovně, s nohama na šířku kyčlí, prsty u nohou směřují dopředu.

Udělejte první krok. Důležité je, jak našlapujete. Přirozený je dopad přes patu, následně se dostává do kontaktu se zemí ploska s prsty a nakonec se odráží od špičky. Zpočátku se na to budete muset více soustředit, ale až si zvyknete, půjde to už samo. A uvidíte, že výsledek přijde velmi brzy, vypořádáte se s bolestí zad i inkontinencí, a dokonce můžete předejít třeba i nepříjemným hemoroidům.

reklama
reklama