Základní pravidla pro posílení imunity

Na podzim nám chybí vitamin D ze slunce. Dopřejte si ho proto v jogurtech.

Chladné dny jsou pro obranyschopnost zatěžkávací zkouškou. Změny teplot i smíření s tím, že se na tom několik měsíců nic nezmění. Pokud patříte k těm, kteří s ochlazením počítají i s rýmou a kašlem, čtěte dál.

Poruchy imunitního systému mohou být vrozené, většinou si za ně ale můžeme sami nesprávnou životosprávou. Málo odpočinku, nezdravé jídlo a málo pohybu nestačí napravit tím, že si nakoupíte pár vitaminových doplňků stravy a bude vystaráno.

Zázvorový čaj umí zahnat počínající nachlazení.

Základem jsou zdravá střeva. Na povrchu sliznic je řada probiotických bakterií, které ovlivňují funkci imunitního systému a zabraňuje růstu bakterií. Střevům škodíte příliš tučnou stravou s obsahem jednoduchých cukrů, přejídáním a jídlem ve spěchu.

Dbejte na dostatek vlákniny. Denně bychom měli sníst 25−30 g vlákniny, což odpovídá 600 g zeleniny a ovoce. Ale pozor, nadbytek vlákniny způsobuje zácpu.

Šípky pro doplnění céčka

Abychom byli zdraví, měli bychom mít dostatek vitaminů. Pro doplnění vitaminu C jezte místo citrusů raději jablka, černý rybíz nebo brambory. Dejte si rakytníkový sirup, který má více céčka než pomeranč. Nasbírejte si šípky, ze kterých můžete připravit čaj, marmeládu nebo víno.

Nasušte si je v troubě při teplotě okolo 60 stupňů. Vydrží vám podle potřeby celou zimu. Obsah vitaminu C v plodech zlikviduje tepelná úprava. Nejlépe je rozdrťte v hmoždíři, přes noc nechte vylouhovat v 1 l studené vody asi 20 g šípků.

Výluh druhý den ohřejte na teplotu okolo 60 stupňů, sceďte přes plátno a vypijte. Na podzim býváme na štíru s vitaminem D, který tělo získává především ze slunečních paprsků. Zařaďte do jídelníčku jogurty, kysané mléčné produkty, ořechy, luštěniny, tučné ryby a česnek.

Vsaďte na bylinky

Proti vlezlé zimě se vyzbrojte zázvorem. Nastrouhejte nebo nakrájejte ho na malé kousky, zalijte vařící vodou a 10 minut louhujte. Ideální je kombinace s medem a citronem. Pravidelně ho však nikdy nepijte déle než tři týdny.

K lepší obranyschopnosti pomáhají bylinka na povzbuzení jaterní činnosti. Především si pořiďte ostropestřec mariánský, kopřivu nebo řebříček.

Zabírá i mladý ječmen nebo chlorella, nečekejte od nich ovšem velké zázraky. Jestliže nedodržíte zásady správné životosprávy, nemá smysl za ně utrácet peníze.

Studená sprcha neuškodí

Nechce se vám vytáhnout paty z domu a už vůbec ne cvičit? Zkuste se přinutit. Pohyb na čerstvém vzduchu dělá divy. Pozvolna se také otužujte. Stačí si dát studenou sprchu tak dlouho, jak zvládnete.

Ráno vás probudí, večer zajistí lepší spánek. Aktivuje produkci bílých krvinek, které jsou pro imunitu podstatné. Bojuje proti zánětům a snižuje bolest namožených svalů.

Nepřecházejte nemoc

Pokud jste unavení, odpočívejte. Nával každodenních povinností vás může brzy doběhnout. Neustále omílaný stres je třeba pravidelně odbourávat, Psychická pohoda je pro imunitu klíčová.

Oslabený organismus se pak bacilům neubrání. Nemoc nepřecházejte, dáte tak tělu zbytečně zabrat. Vyhýbejte se také alkoholu, kouření a těžkým jídlům, které vás ještě více ultumí.

reklama

Komentáře