Jak správně jíst při cukrovce

Trápí vás potíže s cukrovkou? Počet lidí s cukrovkou roste na celém světě. I u nás se za posledních 20 let téměř ztrojnásobil. Toto onemocnění způsobuje zdravotní komplikace a vyžaduje speciální stravování. Poradíme vám, jak vše zvládnout.

Jídelníček při cukrovce má své zásady a pravidla. Důležité je nejen vynechat potraviny s obsahem bílého cukru, který je rychlým zdrojem energie a zvyšuje hladinu glukózy v krvi, ale také se stravovat pravidelně. Diabetik by si měl jídelníček rozdělit do pěti až šesti částí: snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, popř. druhá večeře.

Pokud je součástí léčby i redukce váhy, je třeba více dbát na kalorickou hodnotu potravin a sledovat, zda příjem není vyšší než výdej. Při cukrovce není rozhodně možné hladovět, protože se tím stavíme do rizika.

Naopak je nutné dbát na pravidelný přísun jídla po menších porcích.

Také vás může zajímat ...
V první řadě zhubnete!
V první řadě zhubnete!

12 zásad diabetického stravování

  • Jíst energeticky přiměřené množství potravin a dosáhnout normální hmotnost.
  • Dodržovat doporučené množství sacharidů na den.
  • Nejíst cukr ani potraviny a nápoje obsahující cukr, sladit umělými sladidly.
  • Umět si rozdělit přípustné množství denně přijímané energie do 5 až 6 jídel.
  • Nezvyšovat doporučené denní dávky.
  • Zařadit dostatek potravin s obsahem vlákniny: zeleninu, celozrnnou mouku a její produkty.
  • Nahradit bílé pečivo grahamovými a celozrnnými výrobky. Konzumovat nízkotučné mléčné výrobky.
  • Nezapomínat, že i v párkách, paštikách a měkkých salámech je mouka.
  • Neomezovat masné potraviny, omezit příjem tuků.
  • Konzumovat denně asi 400 až 500 g zeleniny a 200 až 300 g čerstvého ovoce.
  • Dodržovat optimální zastoupení živin ve stravě: sacharidy mají pokrýt asi 52 % denní energetické potřeby, tuky mají krýt méně než 30 % a bílkoviny asi 20 % doporučeného denního příjmu.

Vhodné potraviny:

Celozrné pečivo a těstoviny, neloupaná rýže, brambory, zelenina, ovoce.

Potraviny vyžadující omezení: maso, drůbež, ryby, mléko, mléčné výrobky, vejce.

Nevhodné potraviny:

Uzeniny, slanina, vnitřnosti, mozeček, koláče, cukrárenské výrobky, bílé pečivo, vaječné těstoviny a podobně.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Můj čas na kafíčko

Ve čtvrtek vycházející Můj čas na kafíčko odhaluje strhující životní story slavných hvězd, jejich lásky, prohry, vítězství, spalující vášně, bolestné rozchody, i usmíření a osudové vzestupy i pády těch největších českých i světových legend. To vše a mnohem více najdete v časopise Můj čas na kafíčko.

Komentáře

...