Jak správně jíst při cukrovce

Trápí vás potíže s cukrovkou? Počet lidí s cukrovkou roste na celém světě. I u nás se za posledních 20 let téměř ztrojnásobil. Toto onemocnění způsobuje zdravotní komplikace a vyžaduje speciální stravování. Poradíme vám, jak vše zvládnout.

Jídelníček při cukrovce má své zásady a pravidla. Důležité je nejen vynechat potraviny s obsahem bílého cukru, který je rychlým zdrojem energie a zvyšuje hladinu glukózy v krvi, ale také se stravovat pravidelně. Diabetik by si měl jídelníček rozdělit do pěti až šesti částí: snídaně, svačina, oběd, svačina, večeře, popř. druhá večeře.

Také vás může zajímat ...

Pokud je součástí léčby i redukce váhy, je třeba více dbát na kalorickou hodnotu potravin a sledovat, zda příjem není vyšší než výdej. Při cukrovce není rozhodně možné hladovět, protože se tím stavíme do rizika.

Naopak je nutné dbát na pravidelný přísun jídla po menších porcích.

V první řadě zhubnete!
V první řadě zhubnete!

12 zásad diabetického stravování

  • Jíst energeticky přiměřené množství potravin a dosáhnout normální hmotnost.
  • Dodržovat doporučené množství sacharidů na den.
  • Nejíst cukr ani potraviny a nápoje obsahující cukr, sladit umělými sladidly.
  • Umět si rozdělit přípustné množství denně přijímané energie do 5 až 6 jídel.
  • Nezvyšovat doporučené denní dávky.
  • Zařadit dostatek potravin s obsahem vlákniny: zeleninu, celozrnnou mouku a její produkty.
  • Nahradit bílé pečivo grahamovými a celozrnnými výrobky. Konzumovat nízkotučné mléčné výrobky.
  • Nezapomínat, že i v párkách, paštikách a měkkých salámech je mouka.
  • Neomezovat masné potraviny, omezit příjem tuků.
  • Konzumovat denně asi 400 až 500 g zeleniny a 200 až 300 g čerstvého ovoce.
  • Dodržovat optimální zastoupení živin ve stravě: sacharidy mají pokrýt asi 52 % denní energetické potřeby, tuky mají krýt méně než 30 % a bílkoviny asi 20 % doporučeného denního příjmu.

Vhodné potraviny:

Celozrné pečivo a těstoviny, neloupaná rýže, brambory, zelenina, ovoce.

Potraviny vyžadující omezení: maso, drůbež, ryby, mléko, mléčné výrobky, vejce.

Nevhodné potraviny:

Uzeniny, slanina, vnitřnosti, mozeček, koláče, cukrárenské výrobky, bílé pečivo, vaječné těstoviny a podobně.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Můj čas na kafíčko

Ve čtvrtek vycházející Můj čas na kafíčko odhaluje strhující životní story slavných hvězd, jejich lásky, prohry, vítězství, spalující vášně, bolestné rozchody, i usmíření a osudové vzestupy i pády těch největších českých i světových legend. To vše a mnohem více najdete v časopise Můj čas na kafíčko.

Komentáře

...