Píšťalku chtěli všichni, získal ji Rapoš

Tohle není typická herečka. Vypadá to, že popularita je jí srdečně ukradená, herectví pověsila na hřebík, když byla na vrcholu kariéry, a vystudovala psychologii, protože jí to připadalo smysluplnější. Rodačku z Karviné znají všichni, a to přitom byla na vrcholu oblíbenosti v dávných osmdesátých letech.

Když studovala ostravskou konzervatoř, vyhlédl si ji slovenský režisér Dušan Rapoš pro roli Zuzany ve filmu Fontána pre Zuzanu.

Také vás může zajímat ...

Zamilovala jsem se na první pohled a vůbec jsem nevěděla, že je režisér,“ vzpomíná blondýnka. „Když jsem ho viděla poprvé, myslela jsem, že je to nějaký asistent. Nevím, čím to je, že nám to vydrželo, možná i tím, že jsme se v určité době až tak často nevídali.“ Evě bylo pouhých patnáct let, když se stala filmovou hvězdou.

Někomu by taková sláva stoupla do hlavy, vůči tomu byla Eva ovšem značně imunní. Vztah s o šestnáct let starším rozvedeným režisérem, otcem dvou dětí, nepřipadal v té době lidem z Evina okolí perspektivní. Ona byla vlastně ještě malá holka, celý život před sebou – zkrátka nikdo nevěřil, že by tohle mohlo fungovat.

Choulostivá věc

A když se točila Fontána pre Zuzanu 2, zřejmě tomu nevěřila už ani sama Eva Vejmělková. Stala se totiž taková choulostivá věc. Vše se odehrávalo v romantických kulisách Vysokých Tater.

Ve filmu hrál rovněž zpěvák Pavol Habera (58), miláček žen. „Pavol ztratil hlavu a Eva taky. Rychle skončili v posteli,“ vzpomíná společný známý.

Nejdřív se dvojice líbala před kamerou, někdy až zbytečně dlouho, což se režisérovi pochopitelně líbilo míň a míň.

Záhy si byli blízcí i mimo kamery. Když Eva ani Pavol nemuseli být na place, šli do zpěvákova pokoje v hotelu. „A Dušan je načapal v baru, jak se líbají.

Padala ostrá slova,“ nechal se slyšet zdroj ze štábu. To byly chvíle, kdy se vztah Vejmělkové a Rapoše otřásl v základech. Podle zúčastněných však zpěvák po skončení filmování řekl krásné blondýnce sbohem.

Ta se zhroutila, plakala, nebyla k utišení, a ten, komu plakala na rameni nejvíc, byl – režisér Dušan Rapoš. Od té doby už je nikdy nic nerozdělilo.

Evina maminka dceři do důležitých věcí nikdy nemluvila a soužití s mnohem starším režisérem jí nerozmlouvala.

Herečka ji za to zpětně obdivuje, protože když si dnes představí, že by se o její dceru ucházel o tolik starší rozvedený muž, není si jista, zda by zrovna jásala.

Nevěsta v červeném

V roce 1988 se Eva objevila v seriálu z vojenského prostředí Chlapci a chlapi. Představovala tu partnerku vojína Martina Zounara (53).

Platonická láska nás všech z té doby,“ říká o blondýnce Zounar. Definitivně se Eva proslavila rolí Píšťalky z filmu Jak básníkům chutná život, kde ji ovšem dabovala Zlata Adamovská (61).

Jejího tatínka, naivního malíře Hubáčka, hrál Rudolf Hrušínský (73), který bohužel dostal během natáčení třetí infarkt.

Zámek, kde pan Hubáček maloval své nezapomenutelné obrazy, se ve skutečnosti jmenuje Krásný Dvůr. Natáčelo se rovněž v kladenské nemocnici anebo v Mělníku.

Eva si v té době žila jako princezna, svět jí ležel u nohou, s budoucím manželem hodně cestovali, Rapoš natáčel mimo jiné v Africe nebo v Petrohradu.

Když se rozhodli, že nastal čas přivést na svět děti, konala se svatba, a ne ledajaká. Eva a Dušan se vzali v roce 2000 v Las Vegas, nevěsta oblékla rudé šaty. Ve Spojených státech dvojice počala dceru Taru (18). Druhá dcera se jmenuje Rita (15).

Být dobrou mámou

Eva dala před herectvím přednost rodině. Odmítla možnost, že by jí dcery hlídaly chůvy – ač o tom, že by o ni byl u filmu či v televizi zájem, není pochyb. Razí heslo, že je lepší být dobrou mámou než vystresovanou stárnoucí herečkou.

Filmy jsem začala natáčet, když mi bylo čtrnáct, pak přišla konzervatoř, krásná práce v divadle, ale o deset let později mi začalo vadit, že o své práci nemohu sama rozhodovat a jsem závislá na tom, co mi kdo nabídne,“ shrnuje i další důvody ke zlomovému rozhodnutí opustit svět filmových a divadelních reflektorů.

V polovině devadesátých let ještě stihla překvapit fanoušky filmem Suzanne, k němuž napsal její budoucí manžel scénář i hudbu a zároveň jej režíroval.

Zde se blondýnka představila v úplně jiné poloze, než ji diváci doposud znali. Kdepak nastrojená nažehlená princeznička – Suzanne byla narkomanka.

Snímek se promítal i v léčebnách coby varovné memento. Zlomový význam měl též pro samotnou herečku, která se tímto způsobem seznámila se světem drogově závislých. Navždy jí to změnilo život.

Ženská pomsta

Pod vlivem snímku Suzanne vyměnila četbu scénářů za studium vysokoškolských skript. Strávila jsem s drogově závislými tolik času, že si umím představit, co zažívají.

Viděla jsem na vlastní oči, během praxe v psychiatrické léčebně v Bohnicích, co prožívají při odvykání drogám a jak je to těžké.“

V psychoterapii podle svých slov našla práci, která ji opravdu naplňuje a má smysl.

„Rozesmát nebo rozplakat diváky v divadle je taky pomoc druhým, psychologie s herectvím má hodně společného,“ nachází společné body obou zdánlivě rozdílných profesí.

S manželem i nadále úzce spolupracuje, napsala text k jeho opeře Petr a Lucie, momentálně dotočili film Ženská pomsta, k němuž napsali společně scénář.

A tady se Eva překvapivě vrátila k herecké práci – v Ženské pomstě hraje Sandru, o níž říká: „Sandra je tvrdá, nekompromisní právnička. Později se ukáže, že i ona je zranitelná.

Nevěra zasáhne každou ženu bez ohledu na věk, profesi, náboženské vyznání, či barvu pleti. V tom jsme všechny spolu.

Je to film o ženském přátelství, o síle se znovu zvednout a neztratit naději.“ Ji samotnou problémy s nevěrou prý netrápí. S manželem tvoří stabilní pár a žijí bez skandálů desítky let.

Plná ordinace

Herečka se od mládí vlastně příliš nezměnila, a tak v ní lidé na ulici stále poznávají Zuzanu nebo Píšťalku.

Vesměs jsou to hezké reakce. Jak Píšťalka z Básníků, tak Fontána byly pěkné role. Nejsem typ člověka, kterého by štvalo, že se s ním chce někdo vyfotit, naopak mi to připadá milé,“ podotýká s úsměvem.

Článkům typu: Vejmělková se ukrývá před světem a zavírá se v domě v Havířově, které občas vycházejí v novinách, se jen srdečně směje.

„Nezavírám se v domě, ani když na mě před brankou číhají ubozí fotografové z bulvárních plátků,“ dodává. S léty se vypracovala na odbornici, kterou uznává celá Evropa.

A snad s největší úctou a obdivem o ní mluví vlastní manžel: „Dlouhé roky má svou psychologickou praxi, je odbornicí, ke které chodí celá republika.

Nemusí čekat na telefon od agentur, zda pro ni mají, nebo nemají nějakou tu roli. Rozhodla se, že bude pomáhat dětem, ale i dospělým dostat se z traumat.“

Eva používá speciální metodu, jejíž součástí je hypnóza, tímhle způsobem pracuje jen hrstka lidí v Evropě.

„Je to něco unikátního, spolupracuje s Američany. Kéž bych měl tak plné kinosály, jako má Eva ordinaci,“ poznamenává režisér Dušan Rapoš.

Časopis, který by vás mohl zajímat

Můj kousek štěstí

Každé pondělí se můžete potěšit novým vydáním časopisu MŮJ KOUSEK ŠTĚSTÍ. Najdete v něm aktuální zprávy ze společnosti, přitažlivé příběhy známých českých osobností, dechberoucí zážitky ze života čtenářů, spousty výherních křížovek a samozřejmě nechybí ani různé rady pro zdraví, krásu, zajímavé recepty a tipy pro volný čas.

Komentáře

...