Dětství nebylo jednoduché. Otec utekl matce s její kamarádkou. Matka se zhroutila, dcera skončila u babičky. Pochází z uměleckého prostředí, maminka byla operní pěvkyně, tatínek herec a režisér Miroslav Macháček(†68). Dědeček z matčiny strany byl filmař amatér, otcova matka zapálená divadelní ochotnice. Vzhledem k prostředí, ve kterém vyrůstala, Kateřina (67) nikdy nepřemýšlela o tom, jestli se stane herečkou. Odmalička to brala jako samozřejmost. S vlastním otcem žila jen do svých pěti let, on se pak odstěhoval k matčině nejlepší kamarádce. Následoval dramatický rozvod. Kateřina pak žila dílem u matky v Českých Budějovicích, dílem u babičky v Rakovníku. Právě v malém městě se na ni dívali jako na nějakou, jak se lidově říká, cirkusačku. Dcera umělců, navíc rozvedených, se zde stávala vítaným terčem, do něhož se maloměstští obyvatelé rádi strefovali. Nevlastní otec, ředitel budějovického divadla Otto Haas (†59), záhy přišel o místo, a tak s ním rodina vedla kočovný život. Jednou režíroval tady, jindy zase tam. Proto malá Kateřina často střídala školy. Tehdy už si skutečně připadala jako dcera cirkusových artistů. Navíc matka s otčímem neuměli hospodařit s penězi. Občas si žili na vysoké noze, občas třeli bídu s nouzí.
Divadlo, nebo život?
K divadlu Kateřinu přivedl otčím, vděčí mu za mnoho a nezazlívá mu ani to, že přiměl rodinu k bohémskému způsobu života. Výborně ji připravil na zkoušky na DAMU. V době vysokoškolských studií potkala dalšího pro ni důležitého muže, herce Petra Svojtku (†35). Setkali se v Divadle Jiřího Wolkera (†23), za několik měsíců herečka otěhotněla, syn Petr (45) se narodil v zimě a jeho máma jako zázrakem stihla zjara školu dokončit. Manželství se však nevydařilo, Svojtka byl složitý, psychicky nevyrovnaný muž. Krachem skončilo i to další, s Ivanem Zmatlíkem (73), synem známé ilustrátorky, jemuž Macháčková porodila dceru. Ač ji všichni zásadní muži jejího života opustili, jak biologický otec, tak oba manželé, herečka tvrdí, že na mužské pokolení nezanevřela. Z rozpadu vztahů viní i sebe, tvrdí, že vždy dávala přednost divadlu před rodinou. A že je obecně pro muže těžké vyrovnat se s partnerčinou popularitou. Vlastnímu otci zazlívala, že matku opustil tak brzy, dost jí tím ublížil, byla pak dlouhodobě nemocná, proto musela malá Kateřina bydlet tak často u babičky. Otce léta nevídala, vztah s ním navázala až při studiu herectví, ale chovali se k sobě spíš jako kamarádi, než jako otec s dcerou. Co se týká první role v divadle, přišla brzy.
Jako kamarádi
V Prodané nevěstě již ve čtyřech letech nosila komediantům činky. Když jí bylo šestnáct let, hrála v karlínském divadle v prvním československém muzikálu Gentlemani. Tam ji viděli filmaři a hned dostala roli ve snímku Bylo čtvrt a bude půl. Dlouholetá členka divadelního souboru Divadla pod Palmovkou, kterou proslavil televizní seriál Život na zámku, se zabývá také literární činností, k čemuž ji přivedly karty. Když jí bylo čtyřicet, práce bylo málo. Přepadly ji obavy z budoucnosti.
Co řekly karty
Právě karty jí prozradily, že by měla začít psát. Už za tři dny si koupila počítač. Psala fejetony, zpracovala po tátově smrti jeho deníky. Psaní ji začalo bavit, rozhodla se něco dokázat i v této disciplíně. Zdramatizovala pro divadlo Utrpení mladého Werthera, připravila muzikál Ginger a Fred, který také režírovala. Pochopila, co to je být režisér a spolupracovat s hercem, což je cenná zkušenost. Herečka přiznává, že má poněkud komplikovanou povahu, kterou zdědila po otci. Je pro ni charakteristický workoholismus, neschopnost odpočívat, vnitřní nejistota, umanutost. Její diář je teď vskutku zaplněný. Pod Palmovkou hraje v Králově řeči, v ABC v Holkách z kalendáře a mimoto účinkuje třeba i v seriálu Doktorka Kellerová.