Do hereckého nebe odešla Zdena Hadrbolcová. Herečce, kterou si ke konci všichni pamatují jako pekařku Růženku z nekonečného seriálu Ulice, bylo 86 let. Hrála například ve filmech Slavnosti sněženek, František je děvkař nebo Probudím se včera. Poslední dobou na tom nebyla herečka dobře, jen den před loňskými vánočními svátky byla hospitalizována s vážnými zdravotní problémy.
Až se jednou bude volit nejslavnější filmová (seriálová) maminka, bude patřit mezi nejvážnější uchazečky o cenu nejvyšší. A to chtěla být herečka Zdena Hadrbolcová původně novinářka.
Táta sportovec, skvělý cyklista a kanoista. Maminka pracovala jako úřednice. Ani v jednom z nich se jako holka tak úplně neviděla Lákala ji představa, jak v redakci novin či časopisů vede vlastní rubriku. Jenže to by musel být režim, který na žurnalistiku bral ty s čistým kádrovým profilem.
A ten vzorná studentka, absolventka francouzského gymnázia, neměla. Naštěstí ji vzali tam, kde odjakživa hrál hlavní roli talent. Na vyhlášenou DAMU. Do ročníku, v němž společně s ní studovaly další budoucí velké dámy českého filmu Nina Divíšková (1936–2021) či Libuše Švormová (*1935).
Už po třicítce se stala maminkou z povolání
Co se práce týče, patří paní Zdena mezi konzervativní držáky. Hned po skončení vysoké totiž dostala lano do tehdejšího pražského Divadla S. K. Neumanna (dnes známého jako Divadlo pod Palmovkou).
Místním vchodem pro zaměstnance pak procházela další tři desítky let. Talentovanou herečku si tam brzy vyhlédli i filmoví a televizní režiséři. Jen jí hned od začátku nabízeli malinko jiné role, než by se v jejím věku hodilo. Už po třicítce se z ní stala doslova a do písmene maminka z povolání.
Rebelie proti Dědkovi
Kdo za to může? Slavný režisér Karel Kachyňa. Zdeně Hadrbolcové bylo krásných 32 let, když s ním začala točit slavný film Už zase skáču přes kaluže (1970).
Roli Mařenky, maminky ochrnutého Adama, zvládla s naprostým přehledem. A ačkoliv byla ve světě filmu ještě ne úplně otrkaná, dokázala se postavou malá Zdena postavit na odpor i přísnému „Dědkovi“ Kachyňovi.
Bez vajíček točit nebudu
Hereččina rebelie začala pro mnohé nečekaně. V kuchyni. Těžko říct, zda byl v té době známý režisér slavnou hvězdou u sporáku. Každopádně mu uniklo, že ve špajzu chybí vajíčka. Zrovna ve chvíli, kdy po Mařence požadoval, aby vyhladovělé rodině upekla lívance!
„To bez vajíček nepůjde,“ oznámila mu suše zkušená hospodyňka Hadrbolcová a současně naznačila, že dokud nedorazí produkce
s čerst vou snůškou, ona točit nebude. Když se dlouho nic nedělo, sebrala se a zaskočila si pro vejce k sousedce do vedlejšího domu.
Mireček byl báječný kluk
Vždycky ráda vzpomínala nejen na tento film, ale i na všechny herce, s nimiž tenkrát točila. Samozřejmě i na svého filmové syna Adama, herce Vladimíra Dlouhého (1958–2010).
„Mireček byl báječný kluk,“ vzpomínala na tehdy třináctiletého puberťáka, který dospíval v hereckých šatnách a maskérnách na filmovém place. „Je ho každopádně velká škoda. Byl to velmi nadaný kluk,“ chválila svého filmového synka až do hereckého nebe.
Na horské chalupě i na zámku
Roli starostlivých maminek si pak s velkým úspěchem zopakovala hned několikrát. Například ve slavné dětské komedii Přijela k nám pouť (1973) se stala mámou hlavní hrdinky Markéty.
Maminku z horské chalupy si zahrála i ve slavném třináctidílném seriálu My z konce světa (1975). A společně se svým spolužákem z DAMU Františkem Husákem (1936–1991) se stali rodiči Katky Krásné v oblíbeném snímku Kopretiny pro zámeckou paní (1981).
Lákal ji život bez závazků
Ironií osudu je, že se oblíbená filmová máma vlastních potomků nedočkala. „Nikdy jsem děti nechtěla,“ naznačila kdysi hlavní důvod Zdena Hadrbolcová. „Toužila jsem po životě bez jakýchkoliv závazků,“ dodávala k tomu později.
Děti má ráda, ale to, že nemá vlastní, jí nikdy nevadilo. A ještě je tu jeden důležitý fakt. Se svým Panem Dokonalým se vždycky jenom míjeli. Takže vlastně ani nebylo s kým ty děti mít.
Svatba se rušit nebude!
Jednou do svazku manželského vstoupila. Se svou velkou studentskou láskou. A byl to od prvního do posledního okamžiku obří průšvih. Vycítila to ještě před tím, než si tenkrát řekli „Ano!“ Dokonce se v poslední chvíli snažila kolo dějin zastavit.
Byla to vlastní maminka, která jí tenkrát řekla, že už to nejde. Že už to stálo spoustu peněz, nic se odvolávat nebude. „Svatební ráno jsem tenkrát v zoufalství probrečela,“ zavzpomínala na svůj (ne)slavný den Zdena Hadrbolcová.
K oltáři už mě nedostanou!
„Bylo to tenkrát manželství z romantismu,“ shrnula později jeden z důvodů, proč po rychlém rozvodu pod čepec nespěchala. „Celým způsobem života jsem vlastně zůstala slečna,“ upřesňovala svůj vztah k manželství.
Před oddávajícího nedorazila ani se svým pozdějším přítelem, kameramanem Jiřím Průchou. Kdyby se potkali dříve, kdyby byla lepší doba, mohli by snad uvažovat o dítěti. Ale už bylo pozdě.
Radši tenisky než kostýmek
Na nějaké stárnutí neměla dlouho čas. „Někdy mě ráno napadne, že blbnu, když vyrážím do světa v teniskách,“ usmívala se oblíbená herečka s tím, že si ještě nestačila pořídit žádný usedlý kostýmek, jaký mívají její vrstevnice. A současně se svěřila, že je pořád ještě v rozpacích, když ji spolucestující v tramvaji pouštějí sednout.
„Připadá mi divné, kolik mi je let,“ dodávala. Dobrou kondici si i ve vyšším věku získávala unikátní metodou. Při návratu domů si ve vinárničce v jejich domě dala na kuráž frťana whisky, a pak pěšky rychle vyšla všechny schody do svého milovaného podkrovního bytu.
Našli ji za pět minut dvanáct
Do svého života si pustila jen pár nejbližších přátel. Vlastně to byla skoro náhoda, že ji známí objevili, jak bezvládně leží na chladné zemi. Den před Vánocemi ji záchranka na poslední chvíli odvezla do nemocnice.
Diagnóza byla neúprosná. Mrtvice. Zprávy o zdravotním stavu nejslavnější české maminky nejsou optimistické. Do své oblíbené Ulice, kde v posledních letech hrála sousedku Růžu, se už asi nevrátí.
7 velkých rolí postavou malé herečky
Bóži z oceňovaného seriálu z prostředí ruzyňské věznice Přítelkyně z domu smutku (1992)
Miluška, družka Cyrila Jandery, ve slavném seriálu Sanitka (1984)
Profesorka Šindlerová ze slavné komedie Jak svět přichází o básníky (1982)
Maminka ze seriálu My z konce světa (1975)
Vágnerová z báječné rodinné komedie Páni kluci (1975)
Slečna Šimajzlová z oblíbené TV série Fantom operety (1970)
Adamova matka Markéta z dramatu Už zase skáču přes kaluže (1970)
Tady všude byla doma
Jako autorka a herečka spoluproslavila pražské studio Rubín.
Rádi ji vídali v Československém (Českém rozhlasu).
Přeložila několik divadelních textů z angličtiny.
Oblíbená byla i jako pedagožka na Katedře autorské tvorby a pedagogiky DAMU.