5 skvělých tipů, jak se vyhnout jo-jo efektu

Podařilo se vám po velkém úsilí shodit přebytečné kilogramy, ale brzy jste všechno přibrali zpět a teď vážíte dokonce ještě více než před začátkem hubnutí? Na vině je  takzvaný jo-jo efekt. Poradíme vám, jak se mu vyhnout.

Největší chybou, která jojo-efekt způsobuje, je okamžitý  návrat po redukční dietě k nezdravým stravovacím návykům nebo nedostatečná výživa. Tloustnout začnete většinou ve chvíli, kdy si myslíte, že už se nemusíte “hlídat”, protože jste zhubli dost.

Tělo si s větším přísunem energie nebude umět poradit a začne si tvořit další tukové zásoby. Tím pádem přiberete ještě víc, než jste zhubli. A pozor, teď už navíc přibíráte jenom tuky a vůbec ne svaly.

1. Žádné hladovění

Hlad je přítelem jo-jo efektu, nikoliv štíhlé linie. Pokud chcete zhubnout a výslednou váhu si udržet, je třeba nehladovět. K tomu vám pomůže pravidelná a vyvážená strava. Správně sestavený jídelníček pomůže k pravidelnému úbytku váhy 0,5 až 1 kg za týden, což jsou 2 až 4 kila za měsíc. A na rozdíl od rozličných drastických diet si svou výslednou tělesnou hmotnost udržíte.

2. Nevěřte „zázračným“ tabletám

Pilulky na hubnutí slibují rychlou proměnu baculaté postavy ve štíhlou. Žádné omezování se v jídle, žádné cvičení či jiná pohybová aktivita! Bohužel je to pouze marketingový trik.

3. Myslete na kalorie

Nemusíte mít v hlavě kalorické tabulky a každé sousto přepočítávat na kalorie. Stačí jíst potraviny s velkým objemem a menším množstvím kalorií a vyhýbat se potravinám s malým objemem, zato nabitými kaloriemi. Například maličké balení sušenek může mít až 2000 kJ.

4. Hýbejte se

Dostatek pravidelného pohybu je nutnost. Nejde o žádné dření v posilovně, stačí se projít, vyvenčit psa. I 30 minut chůze denně vás ochrání před obávaným jo-jo efektem. Svaly jsou totiž účinným spalovačem tuků, a to i v klidu, a ještě vám zpevní tělo. Nezapomeňte ani na dostatek odpočinku, který je zásadní pro správnou regeneraci unavených svalů.

5. Dopřejte si dostatek spánku

Dostatek spánku je nutný nejen pro správnou funkci vašeho mozku. Sedmi či osmihodinový spánek udrží nízkou hladinu kortizolu, hormonu, který podporuje nárůst tukových zásob. Navíc vás uchrání od hladu, který je větší, když se dostatečně nevyspíte, protože tělo potřebuje doplnit kalorie.

reklama
reklama

Komentáře