Jak zmírnit noční pocení

Pyžamo lepící se na tělo a mokré skvrny pod vámi. Pocení v noci může pořádně znepříjemnit život.

Pocení je přirozená termoregulační reakce organismu, pomocí níž se tělo ochlazuje, ale když se stane nadměrným, dává nám tak najevo, že něco není v pořádku. Důvodů může být víc. Jaké jsou tedy příčiny nadměrného pocení právě během noci?

Různá onemocnění

Noční pocení provází řadu chronických onemocnění, například špatnou funkci štítné žlázy, vysoký krevní tlak, obezitu, nízkou hladina cukru v krvi (hypoglykemii), spánkovou apnoe (stav, kdy chrápající člověk několikrát během noci na pár vteřin přestává dýchat) rakovinu, tuberkulózu či HIV. Může také jít o hyperhidrózu (poruchu termoregulačního systému těla), jejíž projevy sice zcela nevyléčíte, ale lze je zmírnit přísnou životosprávou.

Léky a hormonální nerovnováha

Nejčastěji způsobují zvýšené pocení antidepresiva, antibiotika a hormonální antikoncepce. Noční pocení u žen může způsobit jakákoli změna hormonální hladiny – dospívání, těhotenství, menopauza.

Pocení způsobuje také ostré, kořeněné jídlo před spaním.

Důsledná hygiena

Ne vždy musí mít noční pocení vážnou příčinu – a tak ho lze ovlivnit. Zkuste více dbát na pravidelnou a důkladnou hygienu. Vyzkoušet můžete také deodoranty, které omezují působení bakterií a zamezují zápachu, nebo antiperspiranty, které uzavírají potní žlázy a omezují produkci potu. Aplikujte je na umytou a dokonale suchou pokožku před spaním.

Síla bylinek

Zkusit můžete i bylinky, pomáhá například čaj ze šalvěje před spaním, nebo popíjený během celého dne. Povařte ve 200 ml vody 1 polévkovou lžíci bylinky. Na koupele zkuste odvar z listů ořešáku, dubové kůry, přesličky nebo levandule.

Bylinky můžete použít na čaje i zklidňujíci relaxační koupele.

Úprava pitného režimu

Den začněte sklenicí vody nalačno a tekutiny doplňujte průběžně během celého dne po menších dávkách – nárazové pití může vše zhoršit, zvlášť když vypijete půl litru vody před spaním. Také nepijte před spaním horké nápoje nebo alkohol.

Ložní prádlo a matrace

Pocení může způsobit i nevhodný materiál ložního prádla či pyžama. Používejte prodyšné, ideálně přírodní materiály i během léta, dobře funguje třeba přikrývka z pravé ovčí vlny, protože ovčí vlákno dobře vyrovnává teplotu. Pořiďte si matraci z prodyšného materiálu, případně pratelný matracový chránič.

Když nic nepomáhá

Nadměrné pocení v noci rozhodně nepřispívá ke kvalitnímu spánku a lidé pak často pociťují únavu, bolesti hlavy a další problémy. Pokud jste vyloučili všechny běžné příčiny, zkonzultujte to se svým lékařem. Vyšetření obvykle začíná odběrem krve, z komplexní prohlídky pak lékař určí příčinu a podle toho nasadí potřebnou léčbu.

reklama
reklama

Komentáře