Teplo řešte s chutí

V horkých dnech pijte džusy raději ředěné vodou

Stačí pár dnů s vyšší teplotou, a můžeme se cítit vyčerpaní, unavení. Kromě větráků či sprchy se můžete osvěžit a tělo zchladit pomocí některých potravin.

Nejde o to, abyste v horkých dnech jedli pouze ochlazující jídla, jídelníček by měl zůstat stejně pestrý. Je ale dobré držet se několika pravidel.

Jak se tělo ochlazuje

Vysoké teploty ztěžují život nejvíce kardiakům, seniorům, lidem s onemocněním štítné žlázy, nadváhou a obezitou. Trpí jím ale i zdraví jedinci. Za normálních podmínek si lidské tělo udržuje teplotu v rozmezí 35,8–37,3 °C. Pokud dojde k narušení tepelné pohody, což se děje i v parných dnech, senzory umístěné na kůži pošlou výstražný signál do mezimozku a tělo se začne bránit.

Periferní cévy se rozšíří, dech se zrychlí a začneme se více potit, což pomáhá ochlazení organismu. To ale není mnohým příjemné. Správně zvolená strava může tento problém zmírnit.

Zakousnout se v létě do sladkého melounu plného vody je dobrý nápad.

Ochlazující potraviny

Mezi jídla s ochlazujícím účinkem patří například banány, které vám navíc doplní hořčík a energii. Pochutnejte si i na zelených salátech, melounu či kiwi. Nemusíte se ale zaměřovat jen na ovoce a zeleninu, ochlazující efekt má možná překvapivě i kachní a krabí maso nebo kaviár.

Když už jsme se dotkli těch mořských plodů, dobré jsou také mořské řasy. Když si je přidáte například do luštěnin, ať už sáhnete po hrachu, fazolkách či sóje, pomohou vám je lépe strávit.

Navíc jsou zdrojem vápníku, jodu či železa a pomáhají odvádět těžké kovy z těla. Nezapomeňte ani na čerstvé bylinky, které jídlo skvěle ochutí a také díky nim můžete omezit solení.

Osvěžující pomocníci

Další vhodnou stravou jsou v létě potraviny, které vám poskytnou příjemné osvěžení. Mezi ně patří například mléčné výrobky. Osvěžující je samozřejmě ovoce a zelenina, kterých teď máme dostatek, vždyť je jejich hlavní sezona.

Funguje ale i nakládaná zelenina, zejména kvašená. Takové rychlokvašené okurky si nejspíš pamatujete z dětství; dají se koupit nebo si můžete připravit domácí.

Zeleninové saláty by v létě neměly chybět nikde.

Na úpravě záleží

V létě jsou nejvhodnější lehká studená nebo jen krátce tepelně upravovaná jídla. Se zpracováním jídel, která se dlouho vaří, má náš organismus mnohem víc práce a zabere mu to i více času. Navíc se překrví trávicí trakt na úkor pokožky, což způsobí, že odvádění tepla z těla jde ztuha.

Zapomeňte tedy na těžká a tučná jídla a vybírejte libová, lehce stravitelná masa, jako je kuřecí, králičí či krůtí a rybí. Jako příloha se hodí rýže, těstoviny, kuskus, bulgur, cizrnový hummus nebo zelenina. Vhodná úprava je vaření v páře, blanšírování nebo grilování.

A jak je to s pitím?

Horko a pocení těla logicky způsobuje větší žízeň. Pro ochlazení existují nápoje vhodné, a nevhodné. Měly by mít mít teplotu 16–18 °C, přednost dejte čisté vodě s citronem či mátou, čaji, 100% zeleninovým a ovocným šťávám ředěným vodou, či vlažnému zelenému čaji. Dobré jsou i mineralizované vody, protože pocením ztrácíme i minerály.

Dobré rady

• V horku nepijte ledové nápoje, kávu a alkohol
• Denně pijte 2–3 l tekutin, při sportu a fyzických aktivitách více

Staňte se členem Premium sekce
(pokud nemáte členství)
(pokud již členství máte)
reklama

Nejčtenější články
za poslední
24 hodin    3 dny    týden