Jak zvládnout hádku bez vzteku

Nechat se unést emocemi je tak snadné a pohodlné, ale ty následky! Naučte se svou „spravedlivou zlost“ ovládnout a postupovat konstruktivně.

Někdo vás vytočí. A je úplně jedno, co rozproudilo váš vztek. Cítíte, jak se ve vás vaří krev, zrychleně dýcháte a plná hněvu potřebujete vybuchnout, abyste ten tlak v sobě rozpustila. Ale zastavte se. Zkuste to jinak!

Zavřete na pět sekund oči, nadechněte se z plných plic, a nevydejte ze sebe naopak ani hlásku… Vaše další reakce budou mocnější než slova zakřičená v afektu. Kdykoli dříve jste prudce vybuchla, vzápětí vám vaše divoká, emotivní reakce přišla líto.

Soucit místo vzteku

Výbuchem zlosti totiž málokdy získáte něco pozitivního. Naopak klidem a empatií získáte hodně. Soustřeďte se na svůj dech. Hluboký nádech, dlouhý výdech. Právě to trvá pět sekund. Jen se na druhého dívejte. V tu chvíli můžete vidět smutek v jeho očích.

Jediným pohledem si můžete uvědomit a cítit jeho neštěstí, bolest či strach. Pochopit, že každá situace nemusí končit vaším vítězstvím. Že situaci můžete v jediné chvíli změnit. Nereagovat. A usmát se.

Vyměňte zlost za klid

Když na někoho křičíte, myslíte si, že jste upřímná. Ale upřímnost v krizových situacích neuzdravuje. Empatie tu sílu má. Empatie znamená vidět očima někoho druhého, slyšet ušima někoho jiného a cítit srdce někoho jiného. Vyžaduje to jediné: vystoupit ze svých emocí.

Pochopíte, že můžete v afektu reagovat tak, jak byste chtěla, aby lidé reagovali vůči vám. Máte velkou sílu se místo vzteku hluboce nadechnout a vydechnout. A díky tomu změnit všechno.

reklama

Komentáře